Det er travle tider for Grace Tabea Tenga, og slik må det kanskje være når man både er psykologistudent, afrikansk-estetisk danser i Tabanka, aktivist, skribent og kunstkritiker. Hun skriver for en rekke tidsskrifter, blant annet Shakespearetidsskriftet, Scenekunst.no, Periskop.no, Ballade.no og Klassekampen. Grace skriver og anmelder fra et kritisk feministisk og dekolonialt perspektiv og har markert seg som en viktig stemme i det norske scenekunstfeltet. – Det som motiverer meg til å jobbe videre er at samfunnet er skapt av oss mennesker og derfor kan det også forandres. Det synes jeg er så viktig. Grace Tabea Tenga ble intervjuet av Anne Golberg Stavn i Botanisk Hage i Oslo, på oppdrag fra Danseinformasjonen.

Dansekompaniet Vestland Danseteater er et ferskt tilskudd til scenekunstfeltet i Norge og lanseres i forbindelse med premieren på forestillingen Figure-ring/New voices den 23. september. Danseinformasjonen har intervjuet initiativtageren, Simbarashe Norman Fulukia. – Vår visjon er at vi skal være det kunstneriske episenteret for minoritetsgrupper i Norge, og i verden forøvrig.

I samarbeid med Bodø Biennale skal dansekunstner Maria Landmark intervjue noen av kunstnerne som kommer til årets biennale, og i dette intervjuet snakker hun med kunstnergruppa Landing som har lang erfaring med å utvikle dansekunst basert på spesifikke steder og kontekster. Med sitt verk Flytende Landskap kommer de under biennalen til å fylle byrommet med tusen meter lianer som både refererer til og reflekterer over omgivelsene de er en del av.

Kristina Søetorp Wallace og Ida Wigdel, aka dansekompaniet Th'Line, har hatt en mangeårig interesse for å skape og tre inn i sære skikkelser og forskyve sin egen identitet. De fant hverandre allerede da de gikk på Kunsthøgskolen i Oslo hvor dårlige forutsetninger for ballett var noe som knøyt dem sammen. Nå er de aktuelle med forestillingen Anonymousse og dansekunstner Ann-Christin Kongsness har slått av en prat med duoen.

Mia Habib elsker å danse! Hun danser av glede og presserende nødvendighet. Mias dans beveger mennesker rundt om i hele verden, fra anerkjente festivaler og teaterhus til steder og rom utenom allfarvei. Nå har Mia hatt los som en hund i halvannet år, for hun blir enormt inspirert av å ikke vite, av å flytte og migrere egne tankesett og møte det uventede og fremmede i seg selv. Hun sier dans kan være protest på en myk måte, hun arbeider med massens kraft og framhever at det å ha en dansende kropp betyr noe i den verden vi lever i. Hun spør: "For hva og for hvem er det du går, og for hva og for hvem er det du står?"

Den norske dansehistorien er ikke godt kjent, og særlig er det som har skjedd utenfor Oslo mindre belyst. Det er derfor flott at det kommer frem flere historier om dansens plass og utvikling fra flere steder i Norge. Fiona Jane Ellingsen arbeider for tiden med en bok om dansens utvikling i Narvik, hvor blant andre Henry Haagensen har en sentral plass. Ellingsen selv er opprinnelige fra Australia, hvor hun tok danseutdannelse. Da hun flyttet til Ballangen i 1987 begynte hun å undervise i dans i Narvik. Deler av forskningen hun har gjort i forbindelse med bokprosjektet deler hun på nettsiden danceinnarvik.wordpress.com.

Dansekunstner Cecilie Lindeman Steen er for øyeblikket på turné med performance foredraget Betydningen av bevegelse i regi av Dansenett Norge. Maria K. Landmark tok en prat med henne da hun var i Alta. SNAKK er en intervjuserie hvor Maria K. Landmark snakker med dansekunstnere om deres virke og om ulike aspekter av det å jobbe som dansekunstner.

Tromsø-baserte Mathilde Caeyers gikk ut fra The Liverpool Institute for Performing Arts våren 2018 og er nå, sammen med sitt dansekompani Intakt, aktuell med forestillingen Eksogen. Forestillingen har hatt prosess-visninger på både Vårscenefest og ved Forum for nordnorske Dansekunstnere sin jubileumsfestival. Urpremieren blir på Kulturhuset i Tromsø 31. august 2019.

Forum for nordnorske Dansekunstnere (FNND) feirer 30 år i 2019 og fra 7. – 11. august markeres dette med en jubileumsfestival i Tromsø. Danseinformasjonen har stilt FNNDs leder Åshild Thinn tre spørsmål om historikk, visjoner og festivalen.

Danseinformasjonens nye daglige leder Sigrid Øvreås Svendal har fortsatt kontakt med sin indre dansepedagog, heier på åpenhet og vil gjøre dans og Danseinformasjonen kjent for flere – først og fremst for at folk skal kunne diskutere dansekunst på samme måte som musikk og litteratur. Ida Gudbrandsen har tatt en prat med henne.

Danser, koreograf og pedagog Jon Ole Olstad har blant annet vært danser i Nederlands Dans Theater 1 og undervist ved de største dansestudioene i New York. Den 21.- 22. juni skal han delta i koreografikonkurransen International Choreographic Competition Hannover 2019 med soloen Finally it’s everything. Danseinformasjonen har stilt ham tre spørsmål.

Koreograf Thomas Prestø trer snart inn i sin nye stilling som formidlingskonsulent ved Dansens Hus. Danseinformasjonen har spurt han om blant annet hva han ønsker å utrette i stillingen, og hvordan dansekunsten kan få et mer mangfoldig publikum. 

Etter 21 år som daglig leder i Danseinformasjonen, synes Randi Urdal det er praktfullt å kunne overlate roret til Sigrid Øvreås Svendal og selv tre inn i en administrativ stilling. Ida Gudbrandsen har tatt en prat med den avtroppende lederen.

Hva er Runa Norheim fra RAS og Elisabeth Jarstø fra DansiS opptatt av? RAS (Regional Arena for Samtidsdans) og DansiS (Dansekunst i Stavangerregionen) har fått nye ledere. Vi har spurt dem hva deres visjon er og om de ønsker å gjøre noe annerledes.

«Montréal is special, it is like Europe. Not like America.» Drosjesjåføren forteller oss om byen på engelsk, men med en stolt fransk aksent. Han har ikke hørt om CINARS, men det er mange kulturfestivaler i byen, sier han. Familien på tre er i Montréal for første gang for å følge pappa, som skal delta på CINARS med Panta Rei Danseteater. Vårt første møte med byen er hyggelig. Det er iskaldt ute, men menneskene er varme og imøtekommende.

«Det er gøy med festival da! Det er kult å henge en uke med de folka man har lyst til å henge med.» Det er kun få dager til Showbox og Danseinformasjonens Kamelia Javadi har dratt på befaring til Scenekunstbruket for å høre om hvordan det går med forberedelsene til den 14. Showbox-festivalen som finner sted i Oslo 3. - 8. desember.

Om under en uke åpner DanseFestival Barents dørene på nytt. Den ferske festivallederen Siri Wigdel ser et Nord-Norge som er preget av det samiske og det russiske men også det urbane. I november inviterer hun til en inkluderende DanseFestival Barents i sitt sentrum i nord.