Stadig flere koreografer, kompanier og institusjoner i dansefeltet jubileer og viser god utholdenhet i det frie scenekunstfeltet. Danse- og teatersentrum har nå stått stødig i 40 år, og Danseinformasjonen gratulerer så mye med jubileet. Vi har stilt daglig leder, Tove Bratten, fem spørsmål om fortid, nåtid og fremtid.

Med hele 21 ulike musikaloppsetninger bak seg kan Arlene Wilkes regnes som en av Norges musikaldronninger. Nå er det Jungelboken som står for tur, som hadde premiere 28. januar på Chateau Neuf, og det er ikke mindre enn hennes femte Jungelbok-produksjon.

Denne uken viser den fransk-algeriske danseren og koreografen Bouziane Bouteldja forestillingen Reversible på Operaen 1. og 2. februar. Forestillingen presenteres av TrAP (Transnational Arts Production) som har et flerårig samarbeid Den Norske Opera & Ballett om å bringe ny, internasjonal scenekunst til Oslo. Vi har spurt pressekontakt, Frida Rusnak, om hva TrAP arbeider med for tiden.

Koreograf, danser og billedkunstner Helle Siljeholm er denne uken ansvarlig for en kunstnerisk happening og sesongåpningen på Black Box Teater. Nodes on fish, stars and the social er et 72 timer langt event, som går fra 19.- 22. januar. Danseinformasjonen har i den anledning stilt henne tre spørsmål.

Det er 30 år siden koreograf og danser Kristina Gjems skapte sitt første verk Close to the edge, for Collage Dansekompani. Nå er hun i gang med sitt nyeste verk One gust of wind – and they all dance som skal spilles på Dansens Hus til våren. Danseinformasjonen inviterte Kristina på jubileumslunsj og slo av en prat om blant annet det å gi slipp, åpne rom og bærekraftige kropper.

Danser og koreograf Belinda Braza har engasjert seg i integrering og har satt i gang sitt eget prosjekt «HUMAN», støttet av UDI - hvor fokuset er på integrering av mindreårige asylsøkere gjennom urban kunst, og workshops.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland har ved flere anledninger lagt vekt på at regjeringen vil satse offensivt på internasjonalisering av norsk kunstliv, deriblant eksport av scenekunst.

I slutten av oktober la Ingrid Lorentzen, ballettsjef ved Den Norske Opera & Ballett, ut en Facebook-status hvor hun kommenterer situasjonen ved Staatsballett i Berlin.

Dansekunstner og regissør Cynthia Kai har slått seg ned på Granavollen på Hadeland og har, sammen med flere andre kunstnere, sitt daglige arbeidsted i det nyåpnede kunstsenteret Glasslåven. Danseinformasjonen dro på lunsjvisitt og fikk servert laks på en seng av risotto, rautende kuer og oppvarmet flytende dansegulv.

Israelske Batsheva Dance Company har blitt møtt med protester flere steder de har opptrådd. Her hjemme har AKULBI (Akademisk og Kulturell Boikott av Staten Israel) og Palestinakomiteen kontaktet en rekke kunstinstitusjoner og personer og oppfordret til boikott av forestillingene ved Bærum Kulturhus 11. og 12. november.

Den 28. og 29. oktober arrangerer kompetansesenteret Nasjonalt seminar med dans som ressurs i eldre- og demensomsorg, i samarbeid med CODA, Bærum kulturhus og Dans i Nord- Trøndelag.

Dansefestivalen In2it International Dance Festival i Sunndalsøra ble arrangert for aller første gang i år, fra 11. – 15. oktober. Dansekunstner Tendai Makurumbandi er drivkraften bak festivalen, og Danseinformasjonen har stilt ham 3 spørsmål.

En bærebjelke i vårt aktive innsamlingsarbeide har vært videointervjuer med toneangivende dansekunstnere og andre betydningsfulle aktører fra etterkrigstiden og fram til Danseinformasjonen ble etablert i 1994.

Susanne Næss Nielsen, direktør for Dansearena nord, har de siste dagene gått ut offentlig og uttalt seg om kunstens vilkår i Nord-Norge. (…) de fleste i nord bor så inni granskauen langt unna der de fleste goder innen kunsten fordeles, sier Næss Nielsen. Danseinformasjonen har stilt henne 3 spørsmål hvor hun utdyper noe av dette.

INTERVJU: Fredag den 6. november 2015 gikk Mr. Per Roar inn døra til Teater Akademiet i Helsinki og kom ut igjen som Dr. Per Roar.

Ida Gudbrandsen: Gratulerer så mye med Danseinformasjonens ærespris, Ingunn! Hvordan føles det? Eller, for å spørre mer i din ånd: Hvor i kroppen kjenner du det?