I september 2020 arrangeres det to dansefestivaler med jazzdans i fokus. Oslo Jazzdansfestival er Norges første og eneste festival dedikert til jazzdans og går av stabelen 28. september - 2. oktober på Scenehuset i Oslo. Festivalen tid for DANS (24. - 26. september) arrangerer fagseminaret Hva med jazzdansen? hvor du blant annet kan få med deg foredraget Jazzdansens utvikling, betydning og kontroverser som holdes av Danseinformasjonens historiker Sigrid Svendal. Er oppmerksomheten rettet mot jazzdansen tilfeldig eller ser vi konturene av en gjenoppblomstring av jazzdans som kunstform? Vi har spurt festival-arrangørene om deres tanker rundt dette.

Natalie Dahl & Ingvild Vaagsether, grunnleggere og kunstneriske ledere for Oslo Jazzdansfestival svarer:
Vi som står bak Oslo Jazzdansfestival (OJDF) har skrevet hver vår masteroppgave om nettopp jazzdansen i Norge i løpet av de siste 5 årene, og er av den oppfatning at dette fokuset på jazzdansen ikke er tilfeldig, men heller at det har oppstått som en klar motreaksjon til det mange kan ha opplevd som snevre perspektiver om, og fordommer mot, jazzdansen både med henhold til begrepsforståelse og -bruk og som scenisk sjanger og kunstnerisk uttrykksform.

At sjangeren og kunstformen nå er aktuelt tema i større grad enn for bare noen år tilbake kan være en konsekvens av at feltet selv kanskje ønsker å gå mot en mer åpen dialog rundt hva jazzdans både er og har vært og bevisstgjøre seg røtter og utvikling, og det er vi svært glade for.

Vi etablerte Oslo Jazzdansfestival i 2018 fordi vi selv opplevde at det manglet en arena for den fysisk-rytmiske og allsidige jazzdansen som autonom kunstform, og har siden starten vært opptatte av å la utøverne selv definere både i praksis og i ord og begrepsbruk hva jazzdans er for dem, både historisk sett og i samtidige perspektiver.

Gjennom utviklingen av OJDF ønsker vi å fortsette å gi jazzdanserne – både utøverne og koreografene – en scene som rommer allsidighet og individualitet innenfor sjangerens bredde, og slik bidra til å fremme utvikling og fremvisning av jazzdans på norske scener.

OJDF


Det vi ser i søknadsrundene og i de hittil programmerte verkene over tre års arbeid med festivalen er at mye variert og spennende kommer frem fra både nyutdannede og godt etablerte dansekunstnere som opplever at de har en tilhørighet innen jazzdansen. Innholdet og fokuset varierer fra improvisasjon og filosofi omkring menneskets vesen til samtidige skråblikk på verdenen som omgir oss, en søken etter å forstå og utforske røtter og tradisjoner i et samtidig perspektiv, og ikke minst – viktigheten av det musikalske og rytmiske uttrykket på mange plan.

Vi gleder oss veldig over at flere engasjerer seg for å dele kunnskap og perspektiver om og rundt jazzdansen, og håper det vi nå ser tegn på er en interesse for utvikling av en mer åpen forståelse av hva jazzdans er, har vært og kan være, og ikke minst hvilken verdi og påvirkning den har hatt for hele dansekunstens utvikling som fagfelt.

Vi gleder oss til veien videre, og ønsker velkommen til Oslo Jazzdansfestival både førstkommende uke og i fremtiden.

Dansekunst i Grenland, som arrangerer festivalen tid for DANS, svarer:
Takk for spørsmål! Dette er nok ikke tilfeldig. De siste årene har vi sett et økt fokus på jazzdans på flere arenaer. Det vises jazzdansforestillinger, det samtales om jazzdans, det skrives om jazzdans og flere fokuserer på jazzdans innen høyere utdanning.
 
For oss i Dansekunst i Grenland er fokuset på jazzdans, i tillegg til samtidsdans, naturlig uavhengige om vi ser en generell oppblomstring av jazzdansen som kunstform. Vi er opptatt av å tilpasse vårt forestillinger til publikummet som finnes her i området. Vi ønsker å vise vårt publikum dansekunst som både begeistrer og utfordrer. Jazzdansen er en sjanger mange har et forhold til. I Grenland er det en lang tradisjon for danseundervisning, men vi har ikke hatt en profesjonell arena før de siste årene. Mange barn, ungdom og voksne har danset på kultur- og ballettskoler i årevis uten å ha sett en eneste forestilling. Vi er opptatt av å minske gapet mellom danseundervisningen og den profesjonelle scenen og mener jazzdansen kan være et godt middel for nettopp dette. Jazzdans er av erfaring den sjangeren som er mest utbredt på danseskolene.
 
Staben i Dansekunst i Grenland har også egen interesse i jazzdansjangeren, og Karine Leonardsen har nylig fullført en master i Kunstfagsdidaktikk med fokus på undervisning av jazzdans.
 
Vi er svært fornøyde med at jazzdansen har blitt lettere tilgjengelig. Vi er stolte av å kunne presentere et svært aktuelt fagseminar Hva med Jazzdansen?, og i tillegg ha jazzdans, representert ved forestillingen Postmodern Cool av Inés Belli, som en del av vårt kunstneriske program under festivalen tid for DANS 2020.

Jazzdans01
Foto: Fra forestillingen "Postmodern Cool" av Inés Belli.

Les mer om foredraget Jazzdansens utvikling, betydning og kontroverser HER