Aktuelle forestillinger

Danseinformasjonens intervjuserie er fritt etter nettstedet kunstkritikk.no sin versjon på det kjente formatet ”10 spørsmål”. Med ujevne mellomrom vil vi stille disse spørsmålene til aktuelle personer i dansekunstfeltet.  

ENGLISH: 10 Questions 
Dance Information Norway's interview series is based on the concept of "10 questions to..." About once a month we interview a current dance artist who gets the same 10 questions. 


Camilla Tellefsen har mange baller i lufta samtidig – ikke bare er hun danser og koregraf, hun driver også dansestudioet Subsdans og organisasjonen Soul Sessions Oslo.

Gry Bech-Hanssen var i mai aktuell med en av to soloer under tittelen ”Dynamic²” på Den Norske Opera & Ballett. Selv om prosjektet er koreografert av legenden Deborah Hay, må hun selv ta alle avgjørelser alene – både i forhold til hvordan stykket skal iscenesettes, og på scenen i forestillingsøyeblikket.

Tine Erica Aspaas har et energinivå og en egenmotivasjon som få kan matche, noe som gjør henne til en ettertraktet pedagog og utøver, og til en perfekt ambassadør for Dansens Dager.

Ingeborg Dugstad Sanders har et stort ansvar hvilende på sine skuldre når hun, i begynnelsen av april, sparker i gang den sjette og hittil største utgaven av dansefestivalen Multiplié sammen sine medarbeidere i DansiT i Trondheim.

Stian Danielsen omtales som en av landets mest lovende unge koreografer, men vil helst unngå å nevne dem som han har blitt inspirert av, i fare for å glemme eller utelate noen.

Selv om hun fikk sitt første engasjement som danser allerede da hun var 16 år er Marianne Skovli Aamodt fremdeles ikke lei av dans. Hun har fulgt norsk dansehistorie innenifra siden opprettelsen av Studio Oscar i Oslo, og senest som koreograf på Oslo Nye Teaters oppsetning av musikalen ”Guys & Dolls”, som hadde premiere 31. januar.

Med sin mangfoldige bakgrunn og interesse, fra blant annet ”media art”, performance, science fiction og teknologi, utvider Steggell både studenters, kollegaers og publikums grenser for hva koreografi kan være, og hvilke samfunnsfelt en koregraf kan jobbe innenfor.

Karl og Knut fant hverandre omtrent samtidig som de begge tok sats inn i dansen. Siden har de både levd, studert og jobbet sammen. Gjennom produksjonsenheten Subjazz, og sitt trofaste forhold til Oslo Danse Ensemble (ODE), er de kjent i hele landet som både dansere, koregrafer og pedagoger.

Ideen om Stormen 2013 startet allerede i 2011 da de fleste av de medvirkende var med i en workshopserie i regi av Rickard Borgström kalt Expanding Matter. De fant ut at de gjerne ville jobbe sammen etter disse møtene og snakket om å gjøre et prosjekt med tilknytning til norsk dansehistorie.

Hvem ville trodd at gutten som tok sin første jazzballettklasse som 18-åring drøye ti år etter skulle koreografere selveste Cullbergballetten, og være kunstnerisk ansvarlig for Skandinavias mest profilerte masterprogram i koreografi? Norges-aktuelle Jefta van Dinther er det nærmeste man kommer en ny stjerne i samtidsdansemiljøet.

Guro sier hun ikke kan planlegge, men er likevel en av de norske dansekunstnerne som reiser mest og er involvert i flest internasjonale prosjekter. Selv om hun oftest jobber i utlandet føler Guro seg likevel som en del av et norsk dansemiljø.

Allerede som 13 åring visste Gry Kipperberg at det var dansekunstner hun skulle bli. Om man kaster et blikk på hennes lange karriere, eller inn i et studio der hun arbeider, er det ingen tvil om at hun valgte riktig vei.

Hilde Rustad vil ikke være dansemisjonær, hun er mer opptatt av bredden i danseinteressen enn at alle skal like dansekunst. Hilde vil helst kombinere pedagogikk og forskning med å være skapende og utøvende dansekunstner – og har en forkjærlighet for det polyfone uttrykket. Her forteller hun om sine veier mot en nyavlagt doktorgrad i danse- og kontaktimprovisasjon.

I den aller siste utgaven av Danseinformasjonen på papir har vi stilt 5 spørsmål til 22 personer i dansefeltet for å "måle temperaturen" og finne ut om vi holder mål som informasjonskontor.

Få aktive norske dansekunstnere har like lang fartstid som Øyvind Jørgensen. Etter 25 år som skapende og utøvende kunster er det fysiske uttrykket hans så mettet med erfaring at hver bevegelse forteller en historie.

Hverdagen som danser i Carte Blanche kan være hektisk, og Christine Kjellberg bruker derfor ferien til å koble av fra jobben og på seg selv. 

Et første samarbeid under utdannelsen på Statens Balletthøyskole for 27 år siden har fått store ringvirkninger i det norske dansekunstfeltet.

Underkategorier