Brenda Dixon Gottschild, amerikansk professor emeritus, dansehistoriker, forfatter, danser, koreograf og antirasistisk kulturarbeider er i Norge for første gang og vi er svært glade for å ha henne her. I samarbeid med Tabanka Dance Ensemble arrangerer Danseinformasjonen et foredrag og en samtale med Dixon Gottschild 2. november.

Hun vil dele sine tanker og kunnskap om afrikansk tilstedeværelse i amerikansk og europeisk kultur gjennom foredraget Researching Performance – The (black) dancing body as a measure of culture. I tillegg vil hun lede en samtale med dansekunstnerne Belinda Braza, Knut Arild Flatner og Thomas Prestø om det «rytmiske dansefeltet» i Norge.

Foredraget og samtalen finner sted på Dansens Hus fredag 2. november kl 1600-1800. Gratis og åpent for alle. Både foredrag og samtale foregår på engelsk.

Kl 1600-1645: Foredrag av Brenda Dixon Gottschild:
Researching Performance – The (black) dancing body as a measure of culture

Med premisset om at dans også er et samfunnsbarometer, tar professor Dixon Gottschild pulsen på moderne kulturpraksiser. I dette foredraget undersøker hun den gjennomgripende afrikanske tilstedeværelsen i amerikansk og europeisk kultur og de sosiopolitiske implikasjonene av dens usynlighet. Med utgangspunkt i dansen og «rase» (som en sosial konstruksjon) som parameter, avslører hun afrikanisme i moderne og postmoderne dans, samt i moderne ballett.
 
Kl 1700-1800: Samtale om det «rytmiske dansefeltet» i Norge
Paneldeltagerne vil reflektere rundt Dixon Gottschilds foredrag og plassere sine egne kunstneriske uttrykk i en videre kontekst, arv og tradisjon. De vil også samtale om mulige fellestrekk man finner i det norske «rytmiske dansefeltet».

Moderator: Brenda Dixon Gottschild
I panelet har vi dansekunstnerne: Belinda Braza, Knut Arild Flatner og Thomas Prestø

Brenda02 ok Ryan Collerdjpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Ryan Collerd

Bioer:
Brenda Dixon Gottschild er amerikansk professor emeritus i dansestudier ved Temple University, forfatter, dansehistoriker, foredragsholder, danser, koreograf og antirasistisk kulturarbeider. Hun har utgitt utallige essays, artikler og bøker, blant annet Digging the Africanist Presence in American Performance: Dance and Other Contexts og The Black Dancing Body – A Geography from Coon to Cool. Hun har vunnet flere priser for sitt forskningsarbeid og er en anerkjent foredragsholder. Se lenger ned for mer utfyllende informasjon.

Belinda Braza er til daglig ansatt som koreograf ved Det Norske Teatret. Der er hun også kunstnerisk leder for Bikubekveld , Bikubebarn, samt fagkoordinator for Bevegelsesfaget ved Det Multinorske. Hun har også koreografert for andre teatre som Nationalteateret i Zagreb/DNT, Haugesund Teater, Lørenskog Hus, Rogaland Teater og Trøndelag Teater. Gjennom sitt eget kompani «B-Braza productions» har hun produsert fire helaftens forestillinger i sjangeren urban crossover.

Knut Arild Flatner er utdannet ved Statens balletthøgskole, danselinjen. Han har virket som dansekunstner i over 20 år og er en av initiativtakerne og koreograf i Subjazz. Subjazz har blant annet koreografert syv verk for Oslo Danse Ensemble i tillegg til flere egne produksjoner. Flatner jobber også som førsteamanuensis på Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling Dans.

Thomas “Talawa” Prestø er grunnlegger og kunstnerisk leder for Tabanka Dance Ensemble. Han er også grunnlegger av Talawa-Technique, en fullt kodifisert danseteknikk som har spredt seg internasjonalt. De siste 20 årene har han jobbet aktivt for at melaninrikt talent i Norge ikke skal settes på sidelinjen. Han bruker sitt kunstneriske virke til å løfte frem og lage en plattform for neste generasjon kunstneriske utøvere. Han jobber aktivt for å danne et arkiv, samt et kunnskapsgrunnlag som gir norske kunstnere tilgang på afrikanske og karibiske formidlings-teknologier med et etisk grunnlag som hindrer mis-appropriering og ekspropriering. Prestø benytter kunst som et aktivt virkemiddel i kampen for likeverd, menneskerettigheter og mot rasisme.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foredraget og samtalen arrangeres av Tabanka Dance Ensemble og Danseinformasjonen, i samarbeid med Dansens Hus. Arrangementet er gratis og åpen for alle og vil foregå på engelsk.

Forestilling og ettersnakk
Forestillingen I:OBJECT av Tabanka Dance Ensemble spilles på Dansens Hus fra 1. – 4. november. Les om forestillingen her

Brenda Dixon Gottschild vil også lede en ettersnakk med kunstnerisk leder av Tabanka Dance Ensemble, Thomas Prestø, etter forestillingen I:Object lørdag 3. november.
 
Bøker av Dixon Gottschild kan lånes i Danseinformasjonens bibliotek.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Les mer om Brenda Dixon Gottschild her
Brenda Dixon Gottschild is the author of Digging the Africanist Presence in American Performance: Dance and Other Contexts; Waltzing in the Dark: African American Vaudeville and Race Politics in the Swing Era (winner of the 2001 Congress on Research in Dance Award for Outstanding Scholarly Dance Publication); The Black Dancing Body–A Geography from Coon to Cool (winner, 2004 de la Torre Bueno prize for scholarly excellence in dance publication); and Joan Myers Brown and The Audacious Hope of the Black Ballerina-A Biohistory of American Performance.
 
Additional honors include the Congress on Research in Dance Award for Outstanding Leadership in Dance Research (2008); a Leeway Foundation Transformation Grant (2009); the International Association for Blacks in Dance Outstanding Scholar Award (2013); the Pennsylvania Legislative Black Caucus Civil Rights Award (2016); and a Pew Fellowship in the Arts (2017).
 
A self-described anti-racist cultural worker utilizing dance as her medium, she is a freelance writer, consultant, performer, and lecturer; a former consultant and writer for Dance Magazine; and Professor Emerita of dance studies, Temple University.  As an artist-scholar she coined the phrase, “choreography for the page,” to describe her embodied, subjunctive approach to research writing.
 
Nationwide and abroad she performs self-created solos and collaborates with her husband, choreographer/dancer Hellmut Gottschild, in a genre they developed and titled “movement theater discourse”.
www.bdixongottschild.com and Facebook
 
Les Pew Fellowship-intervju med Dixon Gottschild her:
https://www.pcah.us/post/pew-fellow-week-interview-writer-and-cultural-scholar-brenda-dixon-gottschild
Les artikkelen «Talking Dance» fra Berlin Tanzbüro her:
https://danseinfo.no/images/up2018/TALKINGDANCE.pdf