Hva er forholdet mellom kritikk, markedsføring og publikumsutvikling? Denne problemstillingen har dukket opp i den offentlige debatten de siste årene, etter at mange institusjoner i økende grad bruker publikums (begeistrede) reaksjoner i sin markedsføring. Ofte side om side med høye terningkast og rosende sitater fra profesjonelle anmeldelser, men noen ganger alene, hvis de positive kritikkene uteblir.
Tidsskriftet Scenekunst inviterer til tverrfaglig debatt i Berner, kjelleren på Litteraturhuset, og vi spør blant annet: Hva er kritikkens rolle i scenekunstens økosystem? Hvilket forhold er det, og bør det være, mellom kritikken og feltet? Tar kritikken «feil» hvis den er i utakt med publikums reaksjoner? Har feltet og kritikerne selv ulike oppfatninger om hva kritikk er og skal være? Hva er kritikkens funksjon i et kulturfelt under press?
I panelet:
Øystein Hygen Christensen, leder for marked og kommunikasjon ved Nationaltheatret
Ole-Morten Vestby, kommunikasjonssjef ved Den Norske Opera & Ballett
Julie Rongved Amundsen, ansvarlig redaktør for Scenekunst og teaterkritiker i Klassekampen
Ordstyrer:
Hilde Halvorsrød, musikkritiker og fagredaktør for musikk for Scenekunst
Arrangementet er gratis og åpent for alle. Samtalen vil senere bli publisert som en episode i Scenesamtaler, Scenekunsts egen podkastserie.
Støttet av Fritt Ord.
Les mer her.