Path Created with Sketch.

Ettersnakk: «Rebellion of the Cell» – Om forholdet mellom kunst og vitenskap

Rebellion of the cell
Forestillingen "Rebellion of the Cell" vever butoh-dans og moderne cellebiologi sammen og utgangspunktet for samtalen er det sammenflettede forholdet mellom kunst og vitenskap. Hvordan kan butoh-dans og kreftforskning påvirke hverandre? Hvilke nye meninger og erfaringer rundt menneskets natur vil komme ut av et slikt møte? Publikum inviteres til en samtale med koreograf og regissør Karolina Bieszczad-Stie, koreograf og danser Yuko Kaseki og cellebiolog Ragnhild Eskeland. Samtalen ledes av dansekunstner Øyvind Jørgensen og er organisert i samarbeid med Danseinformasjonen. Det vil bli anledning for publikum å delta og stille spørsmål.

Samtalen finner sted etter premieren på Rebellion of the CellGrusomhetens Teater den 4. november. For å delta på samtalen må man ha billett til forestillingen samme dag.

Forestillingstider:
Torsdag 4. november kl. 1900 (ettersnakk med koreografene og cellebiolog)
Fredag 5. november kl. 1900
Lørdag 6. november kl. 1900

Billetter til forestillingen kan kjøpes her: butohencounters.ticketco.events/no

Om Karolina Bieszczad-Stie
Karolina Bieszczad-Stie er kunstnerisk leder av Butoh Encounters, en platform med fokus på samarbeidsprosjekter, slik som moteshowet New You New Me under Oslo Runway, butoh-/middagsopplevelsen The Last Supper og den holografiske forestillingen Multiverse. Karolina har en doktorgrad i utøvende kunst fra Brunel University i London og har jobbet med de mest ikoniske butoh-danserne gjennom de siste tjue årene, inkludert Yoshito Ohno og Saga Kobayashi. Hennes interesse ligger i å skape en kontekst for dansen innen futurologi og transhumanisme, og hun jobber stadig med nye prosjekter; en performance-installasjon, Inside Out, i samarbeid med Void og en danseduett, Limit(less), sammen med Institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU, Mathias H. Arbo, KUKA Robotics og Azumaru. Karolina er født i Polen, utdannet i England og har bodd i Norge siden 2009.

Om Yuko Kaseki
Yuko Kaseki er en koreograf, lærer og danser basert i Berlin. Hun studerte butoh og utøvende kunst ved HBK Braunschweig med Anzu Furukawa og danset i hennes kompani Dance Butter Tokio og Verwandlungsamt fra 1989 til 2000. I 1995 etablerte Yuko Kaseki og Marc Ates dansekompaniet cokaseki. Yukos verk er oppsamlinger av poetiske og levende bilder som tilkjennegir butoh-dansens ånd, og reflekterer den utenforståendes eksistens. Hun har mottatt mange internasjonale priser for sine solo- og ensembleforestillinger, samt utallige samarbeid og improvisasjoner som har blitt fremført over hele Europa, Asia, Australia og Amerika.

Om Ragnhild Eskeland
Ragnhild Eskeland er førsteamanuensis ved Institutt for basalmedisin, Avdeling for Molekylærmedisin ved Universitetet i Oslo og gruppeleder i CanCell, et norsk senter for fremragende forskining. Hennes bakgrunn er i molekylærbiologi og biokjemi. Eskeland forsker på epigenetikk, hvordan miljøet påvirker genene og endrer genutrykket uavhengig av endringer i DNA sekvensen. Epigenetikk er viktig for vår utvikling fra en enkelt urcelle til voksne individ, men når epigenetikken slår feil kan føre til sykdom som kreft. Hennes gruppe jobber for å forstå epigenetiske mekanismer studerer gruppa kreftceller og stamceller og bruker metoder som sekvensering, genredigering og mikroskopering.

Om Øyvind Jørgensen
Øyvind Jørgensen ble første gang introdusert for Butoh-dans i 1984 av Sankai Juku i New York og siden den gang har Butoh-dans vært betydningsfullt for utviklingen av Jørgensens koreografiske språk. Han er utdannet ved Statens balletthøgskole fra 1980-1983 (BA) og Martha Graham School of Contemporary Dance i New York fra 1983-1985 (MA). Han har arbeidet som danser, koreograf, produsent og pedagog siden 1985. Forestillingene hans er vist i inn- og utland og vært på Riksteaterturné tre ganger. Forestillingene hans har også vært vist på Den Norske Opera & Ballett, Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), Den kulturelle skolesekken og i Berlin, Baltikum, Portugal, Beograd og Bosnia. Han har undervist på KHiO, Akademiet for Scenekunst og Nordic Black Theatre’s Teaterskole. Fra 2016-2020 var han ansatt som førsteamanuensis i Samtidsdans ved KHiO. Øyvind har også vært styreleder ved Black Box teater og Danse- og teatersentrum.

Rebellion of the Cell
I Rebellion of the Cell veves butoh-dans og moderne cellebiologi sammen på en hittil usett måte. Forestillingen har sitt opphav i samarbeidet mellom Karolina Bieszczad-Stie, Yuko Kaseki og Senter for kreftcelle-reprogrammering ved Universitetet i Oslo. Rebellion of the Cell handler om hvordan danseren opplever kroppen som en koalisjon av individuelle celler, men også henne selv som en enkeltcelle, og som del av en celle, som muterer, for så å begå mytteri mot koalisjonen. Dette selv-fokuserte mytteriet er essensen av kreft.

Grotesk, men poetisk dans åpner for spørsmål om hva det betyr å være et individ – et konsept som blir stadig mer uklart jo nærmere man studerer kroppen.

Gjennom kombinasjonen av kreftforskning og butoh som gjensidige linser for å utforske hverandre, oppdages stadig uventede paradokser: nydelige konfokale mikrografier av kreftceller kontrasterer kreftpasientenes lidende kropper. Forståelsen av at en kreftcelle ikke er en ekstern invaderende mikroorganisme, men en naturlig, om enn malign, del av kroppen. Ideen om at kreftceller må dø for at pasienten skal få leve.

Rebellion of the Cell navigerer disse komplekse konfliktene, mens den åpner rom for dialog mellom vitenskapelige og kunstneriske prosesser, og kobler mennesker og tenkemåter sammen som ellers ville forblitt isolerte. Samtidig utforsker den formen og estetikken i butoh-dansen i det 21. århundre.

Varighet på forestillingen: ca 1 time
Sted: Grusomhetens Teater // Hausmannsgate 34

Koreografi og regi: Karolina Bieszczad-Stie
Koreografi og dans: Yuko Kaseki
Vitenskapelig samarbeid: Professor Harald Stenmark og Ragnhild Eskeland fra CanCell – Senter for kreftcelle-reprogrammering ved Universitetet i Oslo
Scenedesign: Adam Bartley
Lysdesign: Stein Stie
Komponist: Simen Korsmo Robertsen
Kostymer: Zofia Jakubiec
Produksjonsassistent: Aleksandra Piotrowska
Tekniker: Thomas Sanne
Grafisk design: Atocha Crespo

Samtalen etter premieren er organisert av: Danseinformasjonen
Takk til: Azumaru, prof. Erik Andrew Johannessen, Tara Ishizuka Hassel, Øyvind Jørgensen
Produsert av: Butoh Encounters
Støttet av: Kulturrådet, Oslo kommune, Chunichi Inadomi Fondet, Det norske komponistfond, DTS/Kulturdepartementet