Av Thea Ericson Aarnes
Hvordan går oppkjøringen til Multiplié dansefestival?
Det går fint! Vi er både glade og spente, for det er nå tre år siden siste festival. De to siste festivalene måtte vi avlyse ganske tett opp til festivalstart, så vi kjenner litt på at det er en stund siden sist. Det er også første gang det gjennomføres et såpass stort arrangement på Rosendal Teater, for årets festival er stor! Den er større enn noen gang, med 44 arrangementer over 11 dager både innenfor og utenfor teateret.
Men jeg tror vi har kontroll, og vi har fortsatt roen i behold. Alt er på plass, selv om det selvfølgelig vil være en masse detaljer å følge opp fram til start og under hele festivalen. Men vi har fullt av snop på hele huset, så vi holder energien oppe! Jeg vil gjerne også få skryte litt av alle ansatte i DansiT, og alle våre prosjektmedarbeidere, de er en erfaren gjeng som gjør en fantastisk jobb!
Har festivalen et spesielt tema/fokusområde i år? Vil du si noe om årets program?
Årets program består av lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere og kompanier som på ulike måter tøyer og bøyer vår forståelse av hva dans og koreografi kan være – og for hvem. Dialogen med ulike lokalsamfunn, både vårt her i Trondheim og kunstnernes respektive lokalsamfunn, går igjen som en rød tråd gjennom festivalen.
Vi åpner med premiere på Mia Habib Produksjoner sin produksjon «How to. A score». Her får vi treffe Filiz Sizani (TR) og Tami Hector Manekehla (ZA) som har jobbet med utvikling av sine soloer i tett relasjon med sine respektive lokalmiljøer. Filiz har blant annet jobbet spesifikt med eldre, og vil utover forestilling også ta med seg sin erfaring i møte med eldre her i Trondheim. Chiara Bersani (IT) vil presentere «Gentle Unicorn», også i dialog med noen lokale aktører, uten å røpe noe mer om det.
W A U H A U S (FIN) starter opp arbeidet med «Playhouse», et koreografisk utviklingsprosjekt med lokale utøvere som vil ha premiere ved neste års festival. Playhouse lar deg gjenopprette kontakten med kroppen din og ønskene dine, og er en trygg møteplass med en annen rytme. Et sted for å gi slipp.
Utendørs vil publikum få møte Ingri Fiksdals «Fictions of the flesh», Supernovas «Pilgrim» og Petrov/Ibsen/Moe sin «Veggen», i interaksjon med Trondheims bybilde. I forbindelse med visning av «Chotto Xenos» av Akram Khan Company inviterer vi til en samtale på tvers av generasjoner om hvordan det er å oppleve et sivilisert samfunn kollapse fra den ene dagen til den andre, og hva som skjer med et menneskesinn når man blir konfrontert med krig. At menneskerettigheter, demokrati og fred er tema vi inntil nylig tilsynelatende kunne ta for gitt, men i lys av krigen i Ukraina akutt har blitt konfrontert med. Samtalen vil ledes av Azra Halilovic som opprinnelig kommer fra Bosnia og Hercegovina, og som kom til Norge som flyktning i 1993 da hun var 14 år, og Maram Rashid som er fra Syria og kom til Norge som flyktning i 2016.
Det lokale kompaniet Draug Produksjoner har premiere på «Sinte gamle samedamer», og i forbindelse med 20-års jubileumsfestkvelden vil Geir Hytten sin «Grief will be our companion» og «We come in peace» av Theisen/Floen/Laudal/Helgebostad/Johannesdottir lede oss videre inn i framtiden, både med økosorg og intergalaktiske beskjeder til menneskeheten.
Utover forestillinger som både er co-produksjoner, premierer eller gjestespill, kan du få med deg koreografimagasinlansering og panelsamtale rundt teksten «Å dekolonisere nordisk dans» av Hanna Järvinen i en dobbel bill med presentasjon av forskningsprosjektet «Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser». Det blir kunstnersamtaler og verksteder av og med Choreomundus, PRAXIS Trondheim og ImproLab, filmvisning med Danselaboratoriet og Danseteateret, festival-bar, karaoke, konsert, Dj´s og fest fest fest!
Gratulerer med 20 års-jubileum for DansiT! – Dere har kuratert en jubileumsutstilling som en del av Multiplié dansefestival, kan du fortelle litt om hva denne utstillingen rommer?
Tusen takk! Ja, vi samarbeider med billedkunstner og kurator Mishi Foltyn om denne utstillingen. Hun har dykket ned i DansiTs 20 årige arkiv, som består av en haug av bilder, avisutklipp, artikler og filmer. Vi har samarbeidet med Mishi tidligere, og hun er en magiker når det kommer til å forvandle arkivmateriale til noe veldig spennende og herlig levende. Utstillingen er i lobbyen, på mesaninen og i Rosendal Kafé, og vil stå under hele festivalen. Til utvalgte tidspunkter vil den også aktiveres av lokale dansekunstnere og dansere fra Danselaboratoriet og Danseteateret.
Utstillingen er også en åpen invitasjon til bevegelse, og til å møtes gjennom bevegelse, for alle som har lyst og vil la seg inspirere til det gjennom festivalen.
Danselabratoriet og Danseteatret har også nå vært i aktive i over 20 år og under festivalen kan man se dokumentarfilmen om kompaniene. Hvordan har disse to kompaniene hatt betydning for DansiT og Multipliés utvikling i løpet av de siste tiårene?
Danselaboratoriet og Danseteateret var utgangspunktet for at Multiplié dansefestival ble etablert av Inclusive Dance Company i 2004. På den tiden, både i Trondheim og i Norge, var det helt nødvendig å etablere en plattform for å vise inkluderende kunst og danseforestillinger. Denne type arbeid var veldig uvanlig og nytt, så det var nødvendig å kontekstualisere arbeidet, og vise at dette var vanlig andre steder i verden. Vi ønsket å utfordre, endre og bidra til å utvikle dansekunstfeltet i Norge.
Noen år etter at Inclusive Dance Company etablerte Danselaboratoriet (tidlig på 2000-tallet), ble både Danselaboratoriet og Danseteateret en del av Kulturenheten i Trondheim kommune. Kompaniene har alltid samarbeidet tett med DansiT, tatt del i Multiplié dansefestival, ulike arrangement og koreografiske utviklingsprosjekter som vi har initiert. Så de har jobbet med mange ulike koreografer og i forskjellige prosjekter. Høsten 2021 tok DansiT over mandat, drift og finansiering av de to dansekompaniene fra Trondheim kommune. Dette er vi veldig glade for, for det er som å få de hjem.
Denne utviklingen åpner også opp for nye muligheter for det profesjonelle dansefeltet i Norge. For det er første gang i Norge at kompanier som dette er en del av en profesjonell intitusjon for dans. Med disse kompaniene i hus har DansiT mulighet til å tilby både lokale, nasjonale og internasjonale koreografer og dansekunstnere mulighet til å jobbe med et mangfold av dansere som har jobbet sammen i snart 20 år. Og det håpefullt i stadig lengre og lengre perioder, for er det er noe dansekunstnere i Norge virkelig trenger, så er det å bli engasjert og helst ansatt over lengre perioder. Med Danselaboratoriet og Danseteateret som en del av DansiT kan vi også initiere nye og viktige samarbeid med ulike utdanningsinstitusjoner. Så vi har noen spennende planer for framtiden.
Og helt på tampen, vil du si noe om hvordan du opplever at dansekunsten i Trondheim har utviklet seg på tjue år?
Det har skjedd utrolig mye på 20 år! Da jeg flyttet til Trondheim år 2000 var det ikke så gode forutsetninger for å jobbe som skapende og utøvende dansekunstner i Trondheim. Så etableringen og utviklingen av DansiT har vært utrolig viktig for det profesjonelle dansekunstfeltet.
På starten av 2000-tallet var det helt nødvendig å samle, styrke og utvikle mulighetene for å jobbe som profesjonell dansekunstner i Trondheim. Vi trengte produksjonslokaler, et sted å samles og noen som kunne jobbe for dansekunstfeltet i Trondheim. Så ved siden av å jobbe som dansere, koreografer og pedagoger, var vi en håndfull dansekunstnere som arbeidet frivillig opp mot kommune, fylke, kulturrådet og Norske dansekunstnere, for å vise behovene og mulighetene til dansekunstfeltet utenfor Oslo. Vi tok også del i byutviklingen i Trondheim, noe som ledet til egne produksjonslokaler for dans ved Svartlamon Kultur og Næringsstiftelse fra 2009. Fra da har DansiT gradvis utviklet seg til å bli det vi er i dag – et koreografisk senter på statsbudsjettet! En institusjon for dans som vektlegger prosess-, koreografisk- og kunstnerisk utviklingsarbeid fundamentert i et inkluderingsperspektiv.
Mulighetene for dansere og koreografer er ganske gode i Trondheim i dag, og et bevis på det er at det stadig flytter flere til byen. Det er utrolig bra! Og DansiT skal fortsette å lytte til feltet og bidra i utviklingen der skoen trykker. Så velkommen til oss, og velkommen til Multiplié!
Alle bilder er hentet fra DansiTs hjemmeside dansit.no.
DansiT
DansiT er et koreografisk senter som jobber lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt, med base i Trondheim. Arrangør for dansefestivalen Multiplié.
Arnhild Staal Pettersen er kunstnerisk og daglig leder for DansiT.
Multiplié dansefestival finner sted i Trondheim 24. mars – 3. april.