Hva er motivasjonen bak å igangsette Karhutanssi Dance Company?
I 2024 produserte Astrid Serine Hoel den første kvenske danseforestillingen i samarbeid med Kvääniteatteri og Festspillene i Nord-Norge. Forestillingen fikk navnet “Karhutanssi”, og var basert på Hoels innsamlingsarbeid av kvensk tradisjonsdans i møte med samtidsdans og street dans. Forestillingen ble godt tatt imot, og vi ser at Norge nå er mer enn klar for mer kvensk dansekunst. Vi starter derfor dette dansekompaniet med mål om å videreutvikle det kvenske dansefeltet, samt å gjøre den kvenske kunsten og kulturen tilgjengelig for flere.
Vi skal etablere et kompani som ikke er avhengig av enkeltpersoner/enkeltkunstnere. I etableringen vil kompaniet bygge videre på Hoels kunstneriske virke, og hun trer inn som kunstnerisk leder, men det langsiktige driftsmålet er å utvikle et bærekraftig kompani som står seg over tid med skiftende kunstnerisk- og faglig ledelse. Andre kunstnere, produsenter, osv. skal kunne ta over etter oss og føre arbeidet videre i den retningen de ønsker det, for å sikre den kvenske dansens videre liv.
Dette er som kjent ikke normen i dansekompanier i dag, som vanligvis er sterkt knyttet særlig til koreografen og deres kunstneriske virke. I undersøkelser kommer det frem at dansekunstnere er noen av de mest sårbare kunstnerne vi har i landet, nettopp fordi det finnes så få institusjoner og samarbeidspartnere, og at man derfor er avhengig av å kunne drifte og produsere som enkeltkunstner. Når man i tillegg er i en sårbar gruppe som nasjonal minoritet, vil det være ekstra viktig å ha etablerte rammer rundt seg for å kunne videreutvikle det kvenske kunst- og kulturfeltet.
Det eksisterer i dag heller ingen faste kvenske samarbeid på tvers av landegrensene, noe som også er problematisk for et folk som ikke har faste riksgrenser på samme måten som majoritetsbefolkningen i Norge og Sverige. Dansekompaniet Karhutanssi vil derfor være et nytenkende kompani blant annet fordi vi ønsker å være en institusjon for kvener i hele Meänmaa – landområdene hvor kvener tradisjonelt har bodd som i dag tilhører Norge, Sverige, Finland og Russland.
Vil du fortelle litt om veien fra forestillingen Karhutanssi til kompaniet med samme navn?
På Kulturrådet og Kulturdirektoratet sitt dialogmøte med kvenske og norskfinske kunstnere i Vadsø i 2024 ble det blant annet diskutert at vi trenger flere kvenske kunstinstitusjoner. I Norge finnes det i dag kun én kvensk kunstinstitusjon, det kvenske teateret Kvääniteatteri. De gjør et viktig arbeid med å fremme kvensk scenekunst, og har støttet opp om kvensk teater så vel som kvensk dans. Vi setter stor pris på at Kvääniteatteri er et av få teatre i Norge som velger å sette opp danseforestillinger som en del av sitt repertoar. Teatersjef Frank Jørstad tok på seminaret likevel opp at teateret ikke kan være den eneste kunstinstitusjonen som har ansvaret for å representere hele det kvenske scenekunstfeltet. Vi behøver et kvensk dansekompani som kan ha fullt fokus på det kvenske danse- og bevegelsesfeltet! Dette vil bidra til å løfte flere perspektiver, historier og meninger, og er derfor en viktig del av forsoningsarbeidet som Norge nå gjør i kjølvannet av fornorskingen.
Hvem er teamet bak Karhutanssi Dance Company?
I den administrative oppstartsgruppa er Elisabeth Seppola Simonsen, Emma Elliane Oskal Valkeapää, M. Seppola Simonsen og Astrid Serine Hoel. Vi er alle kvenske og samiske kunst- og kulturutøvere som brenner for å fremme det kunstneriske mangfoldet i nord.
– Og hvor vil dere være basert?
Vi er et nomadisk kompani som ikke skal ha et eget hus å øve og spille i. Vi vil på den måten ikke ha en fast base, men flytte oss rundt etter der det er mest gunstig for den kunstneriske visjonen i hvert prosjekt, i tillegg til hva som blir praktisk gjennomførbart for produksjonen. Vi vil samarbeide med ulike kunst- og kulturinstitusjoner, og har som mål å ha faste turnéruter i de kvenske områdene av Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland, i tillegg til å spille i større byer i de tre landene. Vi er selvfølgelig også åpne for å spille på internasjonale festivaler i andre land.
Vil du fortelle litt om Karhutanssi Dance Company kunstneriske visjoner?
Som kompani ønsker vi å skape ny kvensk kultur og kunst, og publikum skal få se kvensk kunst som angår dem der de bor. Vi vil jobbe sammen med musikere, kunstnere, tekstforfattere og scenekunstnere for å kunne nå bredt ut. Våre forestillinger vil, i alle fall i begynnelsen, fokusere på å inkorporere det tradisjonelle i et nytt og moderne uttrykk, med den hensikt at det kvenske skal være relevant for kvener i dag. Vi vil veldig gjerne jobbe på tvers av grenser og kulturer, slik at vi kan fremme et interdisiplinært og interseksjonelt uttrykk.
Hva er deres håp og drømmer for kompaniet?
Vi drømmer om at komapaniet skal bringe kvensk dans til flere. Vi drømmer også om et større og bedre samarbeid på tvers av grensene i nord, slik at kvener, lantalaiset og tornedalinger fra hele Meänmaa skal kunne skape kunst for og med hverandre. Vi ser på det som vår samfunnsoppgave å utvikle flere kvenske stemmer innenfor scenekunstfeltet. Dette er for å kunne sikre det essensielle mangfoldet i de kvenske kunstuttrykkene som vises på scener i Norge, så vel som internasjonalt. I den forbindelse ønsker vi å få oversikt over dansere og koreografer med kvensk/norskfinsk/tornedalsk bakgrunn som kan være aktuelle i fremtidige forestillinger og andre prosjekter. Send gjerne en mail til info@karhutanssi.no hvis du er danser/koreograf med kvenske aner eller har røtter fra Tornedalen, og hvis du er interessert i å være med å løfte kulturen vår! Skriv gjerne litt om deg selv og legg ved CV. Selv om vi nå ønsker mer oversikt over kvenske utøvere, er det også viktig å påpeke at man ikke trenger å ha kvensk bakgrunn for å være utøver i våre produksjoner. Tvert imot trenger vi også å samarbeide med dansere og kunstnere fra andre bakgrunner for å løfte hverandre og gjøre kvensk kunst relevant for hele befolkningen.