Ny æresprisskulptur inspirert av natur og mennesket, dansekunst og konseptet ærespris!

Carl Nilssen-Love med den nye æresprisen. Foto: Sigrun Drivdal Johnsen / Danseinformasjonen.
Carl Nilssen-Love med den nye æresprisen. Foto: Sigrun Drivdal Johnsen / Danseinformasjonen.
Skulptør, scenograf, industridesigner og scene- og verksmester ved Dansens Hus, Carl Nilssen-Love har på oppdrag fra Danseinformasjonen skapt en flunkende ny æresprisskulptur. Mottaker av årets ærespris, som annonseres neste uke, er dermed så heldig å være den aller første til å motta skulpturen.

I den anledning har vi intervjuet kunstneren bak skulpturen og i intervjuet kan du blant annet lese om hvor han har tatt inspirasjon fra, og navnet på den nye æresprisen.


Hva heter prisen – og hva er tanken bak?

Prisen heter Varde. Tanken bak har jo først og fremst vært å finne et konsept som uttrykker ærespris – for et viktig kunstnerskap i dansefeltet. Ved bruk av ulike tresorter har jeg laget stener og komponert dem som en varde. Formen og delene kan symbolisere ulike deler av et kunstnerskap som bygger og balanserer på hverandre, spiller sammen og utgjør en helhet. Varden ruver i landskapet, en markør, en bauta. Jeg har også vært opptatt av at prisen skal være unik men samtidig del av en serie, i konkret og overført betydning. Tanken er å lage flere, i ulike tresorter og bearbeidinger.


Hvordan har prosessen vært med å lage denne æresprisen – og hva har vært inspirasjonen?

Jeg brukte om lag ett år fra jeg fikk oppdraget til første skulptur var ferdig. Underveis i prosessen var jeg i dialog med Danseinformasjonen og vi var gjennom flere utkast og konsept før vi landet på Varde. Jeg fikk rom til å jobbe og være kreativ, men også konstruktive innspill.

Inspirasjon har jeg hentet jeg fra natur og mennesket, dansekunst og konseptet ærespris. En konseptuell og fysisk bearbeiding av materialet. 


Hvilket materiale er prisen laget av, og hva symboliserer den?

Prisen et laget av en rekke ulike tresorter med ulike kvaliteter. Alm, røkt eik, kirsebær, valnøtt mm. Noen er enklere å bearbeide mens andre er særdeles harde. Årringer, knuter, lukt og farge gir hvert emne sin særegenhet. De kan symbolisere deler av et kunstnerskap eller ulike prosjekt? Det ligger føringer der, i materialets kvalitet, men sluttresultatet oppstår i samspill med intuisjon og fysisk bearbeiding.

Det å lage stener og en varde av tre som så ender opp på en bokhylle er i seg selv en iscenesettelse.   

"Varde" av Carl Nilssen-Love.
«Varde» av Carl Nilssen-Love. Foto: Sigrun Drivdal Johnsen / Danseinformasjonen.




Danseinformasjonens ærespris består av skulpturen Varde, av Carl Nilssen-Love og et stipend på kr 35 000. Les mer om Danseinformasjonens ærespris her.

Carl Nilssen-Love, f. 5.10.1976
Utdannelse: Mellomfag kunsthistorie UiO med grunnfag idehistorie og samfunnsvitenskap,
Skulptur escuela Massana, Barcelona og
Master i industridesign ved Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo.

Han har jobbet som freelance scenograf i om lag 20 år, i hovedsak innen dansekunstfeltet.
Nilssen-Love er også ansatt som scene- og verksmester ved Dansens Hus i Oslo.



Pil til toppen