Til de som ikke vet, hva er SKUDA?
Skuespiller- og danseralliansen (SKUDA) er arbeidsgiver for 102 frilans scenekunstnere, 50 dansere og 52 skuespillere, altså de som jobber i korte midlertidige ansettelser og oppdrag. Vi er den største arbeidsgiveren for utøvende kunstnere i det frie scenekunstfeltet. Vi har et nasjonalt ansvar, og har kunstnere bosatt i hele landet som jobber i alle deler av scenekunstfeltet, forteller Øvrebø Johannessen.
SKUDA er også et kompetansesenter som styrker scenekunstnere uten ansettelse i SKUDA gjennom åpne kurs og workshops, med mentoringprogram av ett års varighet for unge scenekunstnere i etableringsfasen og ulike bransjeseminarer. Over 150 unge scenekunstnere har hatt en mentor blant kunstnerne i SKUDA siden vi startet dette i 2013. Det er en glede å se at mange av disse er toneangivende i feltet i dag, og har etablert seg til å bli sterke scenekunstnere i hele landet.
Et annet fokusområde i SKUDA er Scenekunsthelse, hvor vi bl.a. løfter viktigheten av mental og fysisk helse som grunnpilarer for en lang karriere som scenekunster. I tillegg er Skuespiller- og danseralliansen en pådriver for at scenekunstbransjen skal bli mer inkluderende og vi har nettopp lansert talentprogrammet SKUDA FUNKIS TALENT der vi skal ansette en danser og en skuespiller med varig funksjonsnedsettelse i to år med mål om at disse skal ansettes av arbeidsgiverne i scenekunstfeltet. Søknadsfristen er 31.10, forteller Tone Øvrebø Johannessen entusiastisk.
Hvilken funksjon har SKUDA i kunstfeltet?
Skuespiller- og danseralliansen ble etablert i 2012 for å stabilisere kunstneres yrkesliv i et fragmentert arbeidsmarked og sikre et trygt, profesjonelt arbeidsliv for skuespillere og dansere i hele landet. Vi ivaretar arbeidsgiveransvaret i en sektor preget av korte oppdrag og midlertidige ansettelser – og bidrar til likestilling mellom frilansere og fast ansatte kunstnere. Kunstnerne lønnes når de jobber i SKUDA og av denne lønnen opptjener de rett til syke- og foreldrepenger og pensjon, sier Øvrebø Johannessen.
Skuespiller- og danseralliansen gjør det sikrere å være utøver i dansefeltet. Dette påvirker mange frie prosjekter, kompanier og grupper positivt. Nyskaping og kunstnerisk utvikling foregår i hele landet der SKUDAs kunstnere både er utøvere hos andre, skaper og utøver selv og skaper arbeidsplasser for ikke bare kunstnere, men et helt fagfelt gjennom sin kunstneriske aktivitet.
Siden dansefeltet spesielt har svak infrastruktur, blir SKUDA en katalysator i økosystemet, vi stimulerer slik at det kan skapes og danses i hele landet og internasjonalt.
Av viktige ringvirkninger ser vi at mange dansere blir i sine kunstnerkarrierer lenger, noe som gir oss som samfunn et rikere perspektiv. Modne og voksne dansekunstnere har erfaring og tyngde som preger dansekunsten som skapes i dag, og mange sier det er takket være ansettelsen i SKUDA at de fremdeles har høy kunstnerisk aktivitet og er pådrivere i feltet. Det fører også til at dansen som kunstform blir verdifull og gjenkjennelig for det voksne publikummet. Dansen blir ikke bare «den unge kunstformen», om du forstår hva jeg mener. Vi representerer et aldersspenn av utøvende scenekunstnere fra 29 til 65 år, noe som er unikt i denne bransjen.
I tillegg betyr en viss sikkerhet at flere dansere tør å stifte familie fordi de er ansatt i SKUDA. Det skal vi ikke kimse av. Det er et viktig bidrag til samfunnet og befolkningsveksten. Pr. i dag er 43 barn kommet til verden med foreldre ansatt i SKUDA, forteller Øvrebø Johannessen.
Hvilken konsekvens får det at SKUDA nå er foreslått kuttet med nesten 4 millioner kroner i neste års statsbudsjett?
Først vil jeg si at vi er glade for at kulturbudsjettet er økt med 1,2 milliarder neste år, og at kulturministeren har styrket dansen gjennom et danseløft til de regionale kompetansesentrene. Vi gleder oss over de mulighetene det kan lede til, selv om vi synes det er underlig at tre sentre, Davvi, Fjelldansen og Dans Sørøst-Norge ikke er med i løftet.
Men, kuttet for SKUDA er dramatisk og konsekvensene kan bli store. Hele 85-90 prosent av våre midler går til lønn til kunstnerne og dermed blir vi svært sårbare for kutt. Fordi kunstnerne prioriteres, har vi en veldig liten administrasjon på fire personer, et minimum av hva vi må.
Blir dette kuttet vedtatt, kan det i realiteten bety at vi må nedbemanne i kunstnerstaben. Det er jo det motsatte av hva regjeringen har som mål for kunstner- og kulturpolitikken, så det er selvmotsigende det som nå er foreslått. Kuttet på 3,85 millioner kroner er i den store sammenhengen et lite beløp, men midlene har så stor betydning for mange kunstnere og scenekunstfeltet i stort.
Vi mener det er behov for at flere scenekunstnere får en kontinuitet i yrket slik SKUDA bidrar til, og derfor ønsker vi å ansette flere, ikke risikere å måtte si opp kunstnere.
Nå jobber vi steinhardt for at de partiene som skal forhandle med AP-regjeringen, prioriterer å reversere kuttet og øke årets tilskudd med lønns- og prisvekst neste år slik andre institusjoner har fått. Det er veldig krevende i år fordi vi har en helt ny sammensatt familie- og kulturkomité, og to av partiene som skal forhandle sitter ikke i komiteen. Men vi gir oss ikke, og håper det skal gå veien, sier en kampklar Øvrebø Johannessen.
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordna?
I et samfunnsperspektiv bidrar SKUDA også til samfunnets beredskap, ytringsfrihet og demokrati ved å sikre at vi som nasjon har kunstnere i hele landet som utøver og skaper kunst av høy kvalitet. Kunst er en av de viktigste oppgavene et samfunn har å legge til rette for, og det første som angripes i krig og konflikt, nettopp fordi det har så stor betydning for befolkningen. Vi vet at SKUDA-ansettelsen gir modige kunstnere som gjennom kunsten setter viktige samfunnstema på dagsordenen nasjonalt og internasjonalt.
Seks SKUDA-kunstnere
Danseinformasjonen har spurt flere av dansekunstnerne som er ansatt i SKUDA om hva ansettelsen har betydd for dem og om hva SKUDA betyr for dansefeltet mer overordnet. Les hva Ole Kristian Tangen, Jens Trinidad, Silje Onstad Hålien, Håkon Sigernes, Marianne Kjærsund og Sudehs Adhana har svart under.
Ole Kristian Tangen
Hva har SKUDA betydd for deg?
For meg har SKUDA vært helt avgjørende for å kunne ha et bærekraftig liv som dansekunstner. I et krevende arbeidsmarked som stort sett er prosjektbasert og med få faste stillinger er SKUDA selve bindeleddet som muliggjør en slik arbeidshverdag. SKUDA gir trygghet, forutsigbarhet og det aller viktigste; kolleger, felleskap og et rom for faglig utvikling – tid til fordypning, kreativ utforskning og refleksjon, som er grunnlaget for kvalitativt kunstnerisk arbeid. SKUDA gjør det mulig å bygge et langt og helhetlig yrkesliv, og har gitt meg rom til å videreutvikle mitt kunstneriske virke.

Foto: Chrisander Brun
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordnet?
SKUDA er et strukturtiltak som sikrer kontinuitet, kvalitet og kompetanse i norsk scenekunst. Det har vist seg at det er et av de mest treffsikre tiltakene for å unngå sosial dumping av scenekunstnere. Alliansen reduserer den ekstreme uforutsigbarheten som preger det frie feltet, og bidrar til å profesjonalisere arbeidslivet i en sektor der de aller fleste av danserne tradisjonelt har vært frilansere uten sosiale rettigheter. Gjennom SKUDA blir erfaring og kunnskap værende i feltet, og det skapes ringvirkninger: mentorordninger, kompetanseheving og nettverk som styrker hele kunstfeltet – og dette i HELE landet. Det er ekstremt viktig for fremtidige dansekunstnere at man ser at det er mulig å bli eldre også som dansekunstner. Når SKUDA svekkes, svekkes derfor hele økosystemet for norsk dans – fra unge nyutdannede til etablerte kunstnere og institusjoner som er avhengige av et sterkt, fritt felt.
Jens Trinidad
Hva har SKUDA betydd for deg?
For meg er SKUDA både beredskap og en drivkraft. Det gir meg økonomisk trygghet i hverdagen, men også mot til å satse mer som kunstner. SKUDA gjør meg ikke lat – tvert imot, det gir meg energi og forutsigbarhet, slik at jeg tør å ta større risk.
Når jeg står i perioder uten jobb, med en familie på fem, betyr det enormt mye å vite at jeg har SKUDA i ryggen. Det gir meg styrke til å fortsette å skape, til kompetanseheving og et nettverk– også når det stormer.
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordna?

Vi er 102 ansatte, som både utøver og skaper. Gjennom vårt arbeid gir vi flere utenfor SKUDA jobb, kompetanse og tilgang til kunst – både nasjonalt og internasjonalt. SKUDA er et økosystem, en infrastruktur som bærer og utvikler hele feltet, bl.a. ved å likestille midlertidig og fast ansatte kunstnere. Derfor bør vi vokse, ikke kuttes.
Et kutt i SKUDA er ikke bare et tall i et budsjett – det betyr et kutt i arbeidsplasser, i kunnskap, i kultur. Konsekvensene er større enn mange tror – både økonomisk og for samfunnet som helhet.
Silje Onstad Hålien
Hva har SKUDA betydd for deg?
SKUDA har vore min arbeidsgjevar sidan 2015, og fulgt meg gjennom ti år, tre fødslar, over tusen forestillingar og ein solid etablering av dans som leveveg. SKUDA gir meg meir forutsigbare rammer rundt kunstnerskapet, og muliggjer langsiktig satsning.
Eg lever prosjektbasert, i stadig ulike konstellasjonar, utviklar nye forestilingar samtidig som eg turnérar 4-5 andre forestillingar og bidreg inn i forskning, undervisning og mentoring.
I balansen mellom småbarnsliv og kunstnarliv er ingen spagat vid nok, men SKUDA gir ei tryggheit og fungerer som sikkerheitsnett i dei mest sårbare periodene i kalenderen. Alliansen gir meg muligheiter til å stadig auke kompetanse, utvikle meg som utøvar og ikkje minst følelsen av å vere i eit fellesskap, med alt av støtte det fører med seg.
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordna?
SKUDA forankrar kompetanse og kvalitet i dansefeltet, i heile landet. Dansarar kan stå lengre i feltet som utøvar, som igjen sikrar sterke stemmer og formidling frå eit breiare aspekt og frå alle deler av eit livsløp. SKUDA gir tryggare rammer som muliggjer ein forening av kunstnerliv og familieliv. SKUDA har eit omfattande kompetanseutviklings – og mentorprogram, som både tilsette og nyetablerte scenekunstnarar kan vekse på. SKUDA treng å styrkast, så fleire kunstnarar kan bli tilsett og få sikrare rammer rundt kunstnerskapet sitt. Reversér kuttet, styrk SKUDA!
Håkon Sigernes
Hva har SKUDA betydd for deg?
Ansettelsen i SKUDA gjør at jeg kan utvikle meg som dansekunstner, takket være en forutsigbarhet i en ellers flyktig frilanstilværelse. SKUDA bidrar også til at jeg, som skapende utøver i mitt eget kompani Steppoetene, kan gi jobb til dansere, musikere og andre fagpersoner som ikke er ansatt i SKUDA. I tillegg har jeg fem ganger vært mentor for yngre nyetablerte dansekunstnere, som en del av arbeidsoppgavene i SKUDA-ansettelsen.
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordna?

SKUDA er en grunnstein i dansefeltet. Dansere både i det frie feltet og ved institusjonene har SKUDA som en forutsetning for å kunne leve av yrket sitt. Det er allerede vanskelig nok å jobbe som utøvende danser i voksen alder, og uten SKUDA ville mange definitivt ha avsluttet karrieren tidligere. SKUDA sørger for at verdifull kompetanse føres videre i dansefeltet, kompetanse som ellers ville ha gått tapt.
Marianne Kjærsund
Hva har SKUDA betydd for deg?
I SKUDA opplever jeg for første gang i karrieren å ha et kontinuerlig mangeårig ansettelsesforhold der rettigheter, lønn, pensjonspoeng etc. blir ivaretatt av arbeidsgiver. Det skaper uten tvil en økt motivasjon i meg og gir også plass til et viktig mentalt overskudd. Det gir et mot til å fortsette arbeidet som kunstner i et turbulent arbeidsmarked. For meg har dette akkurat nå mye å si når jeg nå går inn i 50-åra som utøvende danser. Istedenfor å oppsøke økonomiske sikkerhetsnett utenfor bransjen, noe som kan tenkes fornuftig etter hvert som alderen øker, vil jeg insistere på å utvikle mine erfaringer og bidra i dette fagfeltet hvor jeg har min kompetanse. Ansettelsen påvirker hvordan jeg satser og bidrar inn i mine kunstneriske nettverk, ettersom jeg har større handlingsrom med alliansen i ryggen, enn om jeg hele tiden opererte som ubetalt frilanser. Daglig leder Tone Øvrebø Johannessen møter meg alltid med genuin interesse og hennes bunnsolide profesjonalitet er med på å øke min egen bevissthet rundt min rolle som kollega og faglig bidragsyter i et større bilde.

Marianne Kjærsund i Balladen om Bøler Samvirkelag.
Foto: Tale Hendnes
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordna?
Jeg opplever at SKUDA fungerer utrolig godt når det gjelder å ivareta kunstnere på individnivå, men også til å generere mer kunst, fasilitere for flere samtaler på tvers av fagfelt, og er med på å øke bevisstheten politisk rundt kunstneres rolle i samfunnet. I en ideell verden hadde ALLE frilanskunstnere fått ta del i denne muligheten. Jeg tror det hadde bidratt til et friskere mot og bredere horisonter i dansefeltet og samfunnet for øvrig.
Sudesh Adhana
Hva har SKUDA betydd for deg?
It offers stable employment between projects, giving artists access to social rights – and the ability to build sustainable careers in a profession that otherwise offers little security. Through SKUDA I have found not only professional support – but a sense of belonging.
Many of us employed in SKUDA create our own projects within the fri scenekunst field. We also employ other freelance artists, creating ripple effects that strengthen the entire cultural ecosystem.
With the backing of SKUDA, I’ve been able to lower my shoulders. Instead of constantly chasing short-term, repetitive work in the commercial field, I can afford to think differently – to take artistic risks, explore new expressions, and grow as a creator.

Foto: Milton Manda
In perspective, I could have continued working in the Indian cinema industry, taken a company job, or joined an institutional theatre. But none of those platforms were suitable for my projects or my desire to explore new ideas and challenge certain ideologies. Choosing to remain an independent freelance dance artist after my education was risky — just as becoming a professional dancer was to begin with — but I knew I wasn’t dancing to fit into a line. I was dancing to reflect, to think, and to question our perceptions; to take the kind of artistic risks that commercial or institutional frameworks rarely allow.
Hva betyr SKUDA for dansefeltet og det frie feltet mer overordna?
Even in 2025, I still meet people who are surprised to hear that I am a professional dancer.
Some ask if I can actually make a living from it. These questions reveal something important – that we are still far from being a society where dance and other performance art are seen as real professions. And that’s because there are so few stable workplaces for dancers in Norway.
After more than 25 years as a dancer, I still see how few artists from diverse backgrounds manage to stay in this profession. Many families are hesitant to support a path that feels uncertain. SKUDA makes that choice possible. It allows us to build not only careers, but lives.
