For dette mottar Ghekiere et reisestipend på kr 15 000. Vinneren ble annonsert under et arrangement på Heddadagene i dag, lørdag 14. juni 2025.
Kåringen av Årets kritikk arrangeres av Norsk kritikerlag i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening (NTO), Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere. Prispengene er bekostet av NTO, mens Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere er med på å bekoste juryhonorarene.
Juryens begrunnelse:
Prisen for Årets kritikk 2024/2025 går til «Dancing on the fine spine of legacy» skrevet av Ilse Ghekiere. Teksten ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 29. mars 2025 og tar for seg forestillingen Dancing av Deborah Hay, utøvd og produsert av de tre danserne Ingrid Haakstad, Gry Kipperberg og Geir Hytten på Dansens Hus. Vinneren er en engasjert lesning av forestillingen som både er ærlig og underholdende, samtidig som den gjør en imponerende kontekstualisering av den postmoderne dansens arv og innflytelse gjennom en av dens pionerer.
Ghekiere gir oss nyanserte faglige refleksjoner med politisk brodd som er skarpe og originale, de fanger både det umiddelbare i forestillingsøyeblikket og de lange dansehistoriske linjene. Hun skriver med en tydelig og særegen stemme, og som lesere drar vi god nytte av hennes omfattende kunnskap og erfaring om og gjennom dans.
På samme måte som hun beskriver dansernes sansing og fokusskifte i forestillingen, flyttes oppmerksomheten i teksten stadig mellom ulike lag av betraktninger, denne sansingen i teksten gjør den levende. Slik virker det som Ghekiere tar i bruk sin dansebakgrunn når hun skriver, hver gang teksten turns its fucking head (en frase hun låner fra Deborah Hay), åpnes en ny dimensjon av forestillingsopplevelsen opp; fra kostymedetaljer til produksjonsvilkår til den paradoksale øvelsen det er å forsøke å skrive om dans.
Årets vinnertekst er essayistisk i sin form og nærmer seg tidvis det skjønnlitterære, den går i dialog med forestillingen den vurderer på Dancing’s egne premisser og er et forbilledlig eksempel på hvordan ta i bruk personlige erfaringer uten å bli selvsentrert, hvordan ha et øye for både poetiske detaljer og kulturpolitisk bakteppe, og hvordan skape en stor leseropplevelse av å dykke ned i en forestillingsopplevelse.
Teksten kan leses her: «Dancing on the fine spine of legacy»
Les mer på Kritikerlaget sine nettsider.