Om årets prisutdeling – alle er hjertelig velkomne!
Årets prisutdeling skjer lørdag 7. desember på Dansens Hus etter forestillingen In C – Sasha Waltz/Terry Riley med Nagelhus Schia Productions og det er statssekretær Even Aleksander Hagensom skal dele ut prisen. Hvis du vil være med på prisutdelingen krever det billett til forestillingen. Hvis du vil være med på mottagelsen, etter forestillingen og prisutdelingen, kan du sjekke ut vårt Facebook-arrangement.
Koreografkollega Jo Strømgren har dette å si om Ina Christel Johannessen og hennes kunstneriske betydning:
Der hvor mange gjør kompromisser og tilpasninger, har Ina alltid insistert på sine ideer og forsvart sin egenart. Med sin stahet, stolthet, utholdenhet og teflonbelegg mot kritikere og synsere, mener jeg hun har hevet standarden for norsk samtidsdans. Nå som koreografi har blitt vanskelig å definere, tror jeg også hennes sterkt fysiske uttrykk har vært en rettesnor for mange kolleger, som en påminnelse om at bevegelse er det vårt fag til slutt står og faller på. – Jo Strømgren
40 år som skapende kunstner
Hennes kunstnerkarriere startet i 1984, og hun har siden det skapt utallige verk for flere dansekompanier verden over. Hun har også etablert to egne kompanier: Scirocco i 1987 sammen med Un-Magritt Nordseth og zero visibility corp. (ZVC) i 1996 med Jens Sethzman.
Ina har skapt hele 24 helaftens verk for ZVC, som har involvert ikke mindre enn 70 dansere, 55 skapende kunstnere, teknikere og administrativt team. Verkene har variert i størrelse fra to til 19 dansere. Mange av de kunstneriske samarbeidene har strukket seg over mange, mange år, noen i hele kompaniets levetid. Dermed har hun gjennom sitt kunstneriske virke skapt atskillelige arbeidsplasser, og kompaniet har vært et springbrett for mange dansekunstnere i Norge.
En av danserne som har samarbeidet lengst med Ina, er Line Tørmoen. Hun har vært med i hele 22 produksjoner skapt av Johannessen og sier dette om hennes kunstnerskap og kunstneriske univers:
Ina skaper de vakreste rom med et unikt, presist og personlig fysisk univers, og hun evner å være teatral på en ikke-insisterende måte. Hun har sittet i førersetet i hele sin kunstneriske karriere men har hatt viktige passasjerer som hun villig har lyttet til og latt fortelle sine personlige historier. Jeg er stolt og enormt takknemlig for å ha bygget min kunstneriske bærebjelke i Inas grenseløse skaperrom! – Line Tørmoen
zero visibility corp. fikk sitt internasjonale gjennombrudd med denne forestillingen i 2003. Foto: Erik Berg.
Fra starten i 1996 har ZVC både produsert og turnert internasjonalt så vel som nasjonalt, med 398 forestillinger og gjestespill i Norge og over hele verden, i 125 byer i 23 land.
Du kan lese mer om ZVC her: zero visibility corp. – En historisk oversikt
Koreografi: Ina Christel Johannessen/zero visibility corp. Foto: Erik Berg.
I tillegg til arbeidet i det frie scenekunstfeltet har hun vært aktiv som koreograf ved en rekke norske teatre og for Den Norske Opera & Ballett, og hun var tilknyttet Carte Blanche som huskoreograf i perioden 1996-2000. Hun koreograferte også for kompaniet før og etter perioden som huskoreograf. I tillegg har hun koreografert for kompanier som Ballet de Monte Carlo, CCDC Hong Kong, Cullbergballetten, München Statsteater, GöteborgsOperans Danskompani, Iceland Dance Company, Helsinki Dance Company, ITDanza, Australian Dance Theatre, Oldenburg Tanz Theatre, Scottish Dance Theatre og Kungliga Svenska Balletten og Panta Rei Danseteater, for å nevne noen.
Ludde Hagberg (bakfra), Terje Tjøme Mossige, Marianne Albers og Line Tørmoen.
Koreografi: Ina Christel Johannessen/zero visibility corp. Scenografi og lysdesign: Jens Sethzman. Foto: Erik Berg.
Før etableringen av ZVC stiftet hun, sammen med koreograf Un-Magritt Nordseth, dansekompaniet Scirocco i 1987. Nordseth sier dette om årets æresprismottaker:
Ina er en kompromissløs kunstner med et skarpt og helt særegent blikk for koreografisk komposisjon. Jeg vet ikke om noen som kan få noe til å se så tilforlatelig og nesten tilfeldig ut, for så i neste øyeblikk å samle alt i et dramatisk øyeblikk. Gratulerer så mye med Danseinformasjonens ærespris! – Un-Magritt Nordseth
Daglig leder i Danseinformasjonen, Sigrid Ø. Svendal, forteller at det hvert år er en komité, bestående av fem dansekunstnere, som avgjør hvem som innstilles til årets pris. Svendal synes det et er svært stas å offentliggjøre at Danseinformasjonens ærespris i 2024 går til Ina Christel Johannessen:
– Hun har vært en banebrytende kraft i det norske dansekunstfeltet i flere tiår, og har betydd mye. Johannessen har skapt muligheter og banet vei for neste generasjon. Hennes uttrykk, som kan være både svært stort og rungende, men også finurlig og smått, hvor menneskenes relasjoner, svakheter og styrker ofte er i spill, har skapt gjenkjennelse og begeistring hos et stort publikum både nasjonalt og internasjonalt.
Priser & intervjuer
Johannessen mottok kritikerprisen for i 2007/2008 for Ambra, koreografert for Iceland Dance Company og Carte Blanche Dansekompani. Hun fikk også Oktoberdansprisen i 2004, og ZVC ble tildelt Danse- og teatersentrums scenekunstpris i 2001 for forestillingen Confession time. that cool and immature feeling of total honesty. Her kan du blant annet lese om flere av Ina Christel Johannessens verk. www.zerovisibility.no
I NRK-serien «Ultralyd» fra 1996 ble Ina intervjuet av Mona Levin. Her kan du også se et utdrag fra forestillingen «God jakt».
Ina Christel Johannessen er også dybdeintervjuet av Danseinformasjonen, som en del av Dansearkivet – Norges største samling av dansehistorisk materiale fra scenedansen.
Du kan se intervjuet her:
Fra ærespriskomiteens innstilling:
Ina Christel Johannessens verk er preget av høy energi og mye fysikalitet i kombinasjon med poetiske og teatrale elementer. Hun er sterkt involvert i hele prosessen og jobber tett med lys, musikk og scenografi. Hun har ikke vært redd for å fylle scenerommet, om det så er med fersk fisk, hvalskjelett eller hundrevis av kilo med bønner og frø. Hun har skapt en rekke verk i stort format, blant annet Ambra som hun fikk kritikerprisen for i 2007/2008 (koreografert for Iceland Dance Company og Carte Blanche Dansekompani).
Du kan lese hele innstillingen her.
Om Danseinformasjonens ærespris
Prisen ble opprettet for å rette oppmerksomhet mot kunstarten og hedre fortjente dansekunstnere. Æresprisen deles ut til en aktør som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for dansekunsten. Prisen deles ut for 27. gang i år, og består av statuetten Pi av Dag Skedsmo og et stipend på kr 35 000. Les mer om Danseinformasjonens ærespris her.
Om Ina Christel Johannessen:
Ina Christel Johannessen var en av de første koreografene som ble utdannet fra Statens Balletthøgskole (nå Kunsthøgskolen i Oslo– avdeling Dans) i 1984. På 80-tallet stiftet hun Scirocco sammen med Un-Magritt Nordseth. På 90-tallet stiftet hun zero visibility corp. som produserte 23 verk og turnerte internasjonalt (Skandinavia, USA, Canada, Australia, Kina, Europa, Mexico) før det ble nedlagt etter 25 år da kompaniet ikke lenger mottok økonomisk støtte fra Kulturrådet.
Ina Christel Johannessen har koreografert flere verk for Den Norske Opera & Ballett. Blant dem «Vårofferet». Det nære forholdet til Carte Blanche har vært betydelig, og resulterte i 14 helaftensverk (1991-2014). Ina mottok kritikerprisen for «Ambra», laget for Carte Blanche og Iceland Dance Company.
Synligheten gjennom internasjonal turnering med verk av både Scirocco, zero visibility corp. og Carte Blanche, har også gitt Johannessen kontrakter med en rekke internasjonale institusjoner og kompanier. Hun har skapt for blant annet: Australian Dance Theatre, CCDC Hong Kong, Les Ballets de MonteCarlo, Cullbergballet, GøteborgOpera dance, Statstheater München, Dansk Danseteater, Scottish Dancetheatre, Helsinki Dance Company, Oldenburg TanzTheatre, ITDanza, Royal Swedish Ballet.
I løpet av karrieren har hun skapt mer enn 75 danseverk. Det siste i november 2024, hvor hun debuterte som operaregissør (Dido and Aeneas) for Buhnen Bern, Sveits.