Dette er bare en, i en rekke av institusjoner innen scenekunstfeltet som enten legges ned eller utsettes for kutt. Danseinformasjonen ser med stor bekymring og uro på det som skjer. Nedleggelsene og kuttene, både av danselinjer, utdanninger og institusjoner, vil få langvarige og alvorlige konsekvenser, og viser dessverre hvor lett kunst og kultur kan kuttes i harde tider. Skal vi ha kunst og kultur, må det prioriteres. Hvordan vi prioriterer og snakker om kunst og kultur, påvirker betydningen av kunst og kultur. Derfor er det nå forstemmende å oppleve disse nedleggelsene og kuttene i vår sektor.
Her har vi samlet noen av reaksjonene som har kommet den senere tid.
«Nedbyggingen er i gang» av Mariken Lauvstad. Klassekampen 19. november 2024
Det går et ubønnhørlig skred gjennom Kultur-Norge: Akademi for scenekunst i Fredrikstad, Oslo Nye Teater og Kloden Teater i Oslo, Teater Ibsen og Spriten Kunsthall i Skien, Kirkemusikklinjen ved NTNU, Rådstua Teaterhus i Tromsø og musikk-dans-drama-linjer over hele landet er enten allerede utsatt for store kutt, besluttet nedlagt eller i fare for å bli det.
Stortingsrepresentant Tage Pettersen (H) stiller spørsmål til forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel i sakens anledning.– Mener statsråden det er forsvarlig å legge ned en etterspurt utdanning med et unikt fagmiljø med internasjonal betydning og et særskilt nasjonalt ansvar, der 35 års oppbygning og drift fjernes på under to måneder, uten at mulige alternativer for fortsatt drift er tilstrekkelig utredet og uten at faktagrunnlaget er avklart, spør han. Les mer her.
«Nedleggelsen av Akademi for scenekunst» av Tove Bratten. Norsk Shakespearetidsskrift.
Det er som om den verden jeg kjente forvitrer, strukturene rakner – ikke bare innen fri scenekunst, men i hele økosystemet av utdanning – og til tross for den sterke profesjonelle og kunstneriske kraften hele feltet har, skriver Tove Bratten, tidligere leder av Danse- og teatersentrum og spaltist i Norsk Shakespearetidsskrift.
Norske Dansekunstnere:
Da er beslutningen i styret tatt om å legge ned Norwegian Theatre Academy ved Østfold University College. Det er en tragedie for et scenekunstfelt med mangfold i uttrykk og faglig tyngde opparbeidet over 30 år. Nå håper vi at siste ord i denne saken ikke er sakt og setter pris på at saken løftes til behandling i Stortinget, slik Stortingsrepresentant Tage Pettersen ber om. Vi håper også at gode østfoldpolitikere som Freddy André Øvstegård og Elise Waagen bidrar i arbeidet. Les mer her.
«Støtteerklæring til Akademi for scenekunst». Dansens Hus.
Vi trenger et mangfold av scenekunstutdanninger for å utvikle og stryke scenekunsten i Norge. La oss ikke miste denne, oppfordrer kunstnerisk leder ved Dansens Hus, Stine Nilsen.
«Bevar Akademi for scenekunst». Norsk teater- og orkesterforening (NTO)
NTO oppfordrer til at Akademi for Scenekunst i Fredrikstad opprettholdes. Noe annet vil være et stort tap for bransjen. Vi oppfordrer samtidig til at det utformes en kunnskapspolitikk som sikrer de estetiske og humanistiske fagenes plass og kvalitet gjennom hele utdanningsløpet.
«Bevar Scenekunstakademiet!». Klassekampen 4. november. Geir Grønnestad (Nestleder i Creo). Kyrre Heldal Karlsen (Styreleder Norske Scenografer i Creo). Åsmund Færavaag (Styret Norske Scenografer i Creo).
For at norsk scenekunstfelt skal kunne utvikle seg, må vi ha tydelige, helhetlige satsinger fra sentralt styringsnivå. Høyere utdanninger for feltet er en forutsetning. Scenekunst er ikke bare skuespill, men også scenografi, lys-, lyd- og videodesign, kostymedesign og mye mer.