Path Created with Sketch.

Nominerte til kritikerprisene for teater, musikk, dans 2023–2024

Kritikerprisen 2024
Nominasjonene til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2023–2024 er offentliggjort.

Vi gratulerer alle som er nominert til kritikerprisen, og spesielt Harald Beharie for konsept og koreografi i Undersang, Solveig Styve Holte for konsept og koreografi i Frå form til famling og Ingeleiv Berstad, Pernille Holden og Signe Becker for KNØ, som alle er nominert i kategorien Kritikerprisen for dans 2023–2024.

  • Harald Beharie for konsept og koreografi i Undersang, premiere 30. mai 2024 i Lillomarka. Co-produsert av Black Box teater, Dansens Hus, Rosendal Teater, BIT Teatergarasjen, RAS – Regional Arena for Samtidsdans, Tou Scene.

Julie Rongved Amundsen skriver på Scenekunst.no:
«I siste omgang er det kroppene det handler om. Aktørenes kropper og publikums kropper og hva disse kroppene gjør og representerer. Men det handler også om hvilket potensial som finnes i kropp og bevegelse for å overmanne diskriminerende strukturer. På denne måten blir Undersang også en emosjonell opplevelse, og når forestillingens innhold oppleves som et spark i magen, tenker jeg at det er her potensialet for forvandling ligger, det er her det ligger håp og styrke. […] Jeg vet ikke om det performative faktisk forvandler samfunnet, men denne forestillingen gir meg i hvert fall tro på kunstens potensial i verden.»

  • Solveig Styve Holte for konsept og koreografi i Frå form til famling, premiere 2. november 2023 ved Henie Onstad Kunstsenter. Samproduksjon av Dansens Hus, Henie Onstad Kunstsenter og Kunsthøgskolen i Oslo.

Melanie Fieldseth skriver i Norsk Shakespearetidsskrift:
«Frå form til famling er kunstnerisk, konseptuelt og koreografisk gjennomtenkt og gjennomarbeidet. Prosjektet går i fabulerende dialog med Høvik Ballett som et dansehistorisk materiale; kunstneriske strømninger i billedkunst og musikk fra tidsperioden som kompaniet arbeidet i; og kunstsenterets historie, bygning, utstillingsrom og naturomgivelser. Ved å utvide den koreografiske praksisen til å omfatte mer enn sporene etter bevegelsesmaterialet alene, men uten å la oss miste det av syne, har Frå form til famling gjenfunnet og aktivert lag på lag av referanser innenfor danse- og kunsthistorien og samfunnet for øvrig. Etter mitt syn fremhever denne utvidelsen nettopp hvordan Høvik Ballett var vevd inn i sin samtid. Det eksisterte i lag med arbeidsbetingelser, estetiske krav, kunstneriske og sosiale hierarkier, og med hendelser i verden rundt seg.»

  • Ingeleiv Berstad, Pernille Holden og Signe Becker for KNØ, premiere 26. august 2023 i Foredragssalen på Gamle Munch. Produsert av Bananaz – forening for Scenekunst.

Ilse Ghekiere skriver i Norsk Shakespearetidsskrift:
«KNØ unfolds as an almost didactic study on the relationship between six bodies and three canvases and makes us aware of the joys of labour and the messy meaning of collectivity. […] By attending to the physical labour surrounding the canvases, we now gradually see how the colours and some images, such as a knot and maybe a flower or a face, begin to appear. At some point, I wonder if this is what the performance will lead to: us watching the painting as a painting. The outcome must be in many minds when watching the process of unfolding. From order to chaos, and we go eventually back to order where all canvases are neatly folded and ready for the next performance. KNØ however surprises me with a long and slow ending, giving room for the labour to transform into something that feels like a ritual, or a joyous celebration of collective work.»

Julie Rongved Amundsen skriver på Scenekunst.no:
«Assosiasjonene tittelen gir kommer til uttrykk på flere måter i forestillingen. Det er som om den eltes frem både gjennom måten de tar på hverandre på og i kroppsliggjøringen av lerretene. Også billedkunsten gis kropp her. Vektforskyvningene de utforsker i koreografien gjør at jeg lurer på hva som kommer til å få klumpen av mennesker de bygger til å knekke. Kroppen er på samme måte både en fysisk klump med knokler og åndsmennesket, det som skaper kunsten. I disse brytningene er Knø en fascinerende forestilling som setter kropp, koreografi og kunst, alt ting som begynner på k, i perspektiv.»

Les mer om hvem som er nominert for kritikerprisen for teater, musikk her.