Runar Borge begynte sin karriere som elev hos Randi Frønsdal i Drammen. I 1968 hadde han sin første oppgave ved Det Norske Teater, som danser i Spelemann på taket. Hans humor, energi og skaperkraft ga seg imidlertid raskt til kjenne, og han begynte tidlig å skape ting selv. Etter hvert ble det mindre dans og mer koreografi og regi, som oftest i samarbeid med scenografen Svein Lund Roland. Selv om Runar Borges produksjon ved Det Norske Teater er lang og imponerende i seg selv, har hans virkefelt strukket seg langt ut over dette. Han koreograferte og danset for Studio Oscar, en pionergruppe innen norsk freelance-miljø, og har gjennom årene koreografert og regissert ved flere av de største teatrene her hjemme, inkludert Den Norske Opera og i Stockholm, på Scandinavium i Göteborg, i London og Los Angeles. Han har også gjort en lang rekke TV produksjoner.
Runar Borge har således fra tidlig på syttitallet vært en sentral skaperkraft og fremragende ambassadør for dans i norsk musikkteater. Gjennom hans omfattende bruk av dans i et stort antall teater- og musikaloppsetninger, har han en hoveddel av æren for at dans i denne perioden har vært en tydelig del av norsk teater.
Hans evne til å tilpasse det koreografiske materialet og integrere dansen i stykket har gitt en rekke suksesser. Fra forestillinger som den enkle, lune og sjarmerende Så lenge skutan kan gå, til kjempeoppsetningen Cats, med fart, energi og masse sceniske effekter. Han var for øvrig den første som fikk lage ny koreografi til denne musikalen..
Slik har Runar Borge vekket interessen for teaterdans hos mange unge talenter og bidratt til en generell økning av danseinteressen i Norge.
I tillegg til å gi oss gripende, dramatiske, morsomme og romantiske opplevelser, har Runar Borge gjennom sin store produksjon også skapt arbeid for et betydelig antall dansere.
09.04.02
for komitéen
Knut Breder
Dybdeintervju med Runar Borge
Danseinformasjonens ærespris
Danseinformasjonens (den gang Senter for Dansekunst) ærespris ble for første gang utdelt i 1995. og deles ut årlig. Formålet med prisen er å rette oppmerksomhet mot kunstarten og hedre fortjente dansekunstnere som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for dansekunsten i Norge.
I 1996 ble skulpturen «Narren» av Nina Sundbye tatt i bruk som pris til æresprisvinnere.
Fra 2022 deler Danseinformasjonen ut statuetten Pi av Dag Skedsmo og et stipend på 25 000 kr.