Med forestillingen Kimen i 1984 var hun den første koreografen til å motta Kritikerprisen. Edvardsen har også skapt flere forestillinger for Nasjonalballetten, Carte Blanche, Oslo Dance Ensemble, Festspillene i Bergen og NRK, for å nevne noe.
Sølvi Edvardsens kunstnerskap har en tydelig signatur, hvor særlig østlige danse- og bevegelsestradisjoner har vært en koreografisk motivasjon og inspirasjon. Hennes innflytelse på det norske dansekunstfeltet har vært betydelig og denne helgen var hun aktuell med koreografien MAN i forestillingen Man | Woman på Den Norske Opera & Ballett.
Vi anbefaler alle å se på dybdeintervjuet med Sølvi Edvardsen fra Dansearkivet. Her forteller hun bl. a. om sin vei inn i dans via tekstilkunst, om ”billedskaping” som metodikk og østlige danse- og bevegelsestradisjoner som koreografisk motivasjon. Hun beskriver årene i Collage Dansekompani, utviklingen fra danser til koreograf og om utfordrende arbeidsvilkår i yrket med referanse til spesifikke koreografier og mye mer. En gyllen mulighet til å friske opp hukommelsen eller lære noe du ikke allerede visste om en av dem som har «skrevet» dansehistorie.
Dybdeintervju med Sølvi Edvardsen kan sees her:
Intervjuet er hentet fra Dansearkivet – Norges største samling av dansehistorisk materiale fra den sceniske dansen.