Danseinformasjonen lanserte magasinet MER BEVEGELSE i 2019. Magasinet er nå tilgjengelig digitalt og vi håper enda flere får glede av disse 14 ulike artiklene som blant annet omhandler noe av det som rører seg i feltet, ulike begrep, tendenser i tiden og utfordringer. Bidragsytere er Amanda Øiestad Nilsen, Natalie Dahl, Inés Belli, Karl Svantesson, Marte Reithaug Sterud, Ida Gudbrandsen, Jenny Svensson, Kamelia Javadi, Mina Weider, Marie Hermo Jensen, Siri Wigdel, Sindre Jacobsen og Sigrid Øvreås Svendal. God fornøyelse!
Dette magasinet forsøker ikke å dekke en helhet, tvert imot. Her finner du 14 ulike artikler som handler om noe av det som rører seg i feltet, ulike begrep, tendenser i tiden og utfordringer. Du kan lese om dansen i Barentsområdet, om behovet for dansplaining, om community dance, om post-dans, om å kvoteres inn i kulturlivet og en analyse av reaksjonene boka vår fikk. Du kan også lese intervju med flere dansekunstnere, bli med inn i en forestillingsprosess på Scenehuset og få et innblikk i et utenfrablikk på dansekunsten i Norge. Du kan til og med lese en artikkel som gir deg tips til hvordan man kan se og oppleve dansekunst og et manifest for den nye jazzdansen.
av Marte Reithaug Sterud
I det jeg møter nye mennesker, hvem som helst, har jeg et sterkt behov for å fortelle inngående om det norske dansekunstfeltet. Til mennesker som knapt har sett en danseforestilling eller vet hva koreografi er. Dette behovet for å fortelle om det norske dansekunstfeltet oppleves nærmest som en allergisk reaksjon i det jeg beveger meg ut av dansebobla.
Last ned hele artikkelen HER
EN SAMTALE MED DANSEKUNSTNER SIRI JØNTVEDT
av Mina Weider
I improvisasjon må man gå for det og stå i det, også får man heller angre etterpå. Jeg synes også at det er spennende å tenke på improvisasjon i forhold til streng koreografi. Som danser for andre har jeg også benyttet meg av improvisasjonskunnskapen – hatt den samme tilnærmingen til bevegelsesmateriale – selv om materialet er satt.
Last ned hele artikkelen HER
av Jenny Svensson
Det produseres mye dansekunst i Norge, i et bredt spekter av uttrykk og på et høyt nivå. Likevel er den sceniske dansen en av de mindre synlige kunstformene og den har relativt lave publikumstall sammenlignet med andre kunstformer. Jeg vil se nærmere på hvorfor det er slik, men mest vil jeg reflektere rundt dette, og komme med forslag til hvordan dette kan endres. Last ned hele artikkelen HER
IDA GUDBRANDSEN MØTTE MARTIN SLAATTO av Ida Gudbrandsen
I 2019 var dansekunstner og vognfører Martin Slaatto ambassadør for Dansens Dager og fikk hele landet til å gjøre Transporteringsdans (TD). I dette intervjuet snakker han om skihopp, Kafka, trikkekjøring, sanselighet og det å plutselig se lyset mens man står på scenen på Operaen – og hvordan alt henger sammen på vanvittige og forunderlige måter.
Last ned hele intervjuet HER
av Natalie Dahl
Til tross for at det finnes praktiske årsaker til at Danseinformasjonen har valgt å fokusere på samtidsdans, er det interessant at begrepet dansekunst i all hovedsak identifiseres med samtidsdans i deres bok. Hvorfor eksisterer det en sterk identifikasjon mellom dansekunst og samtidsdansbegrepet, sammenlignet med alternative begrepskombinasjoner?
Last ned hele artikkelen HER
av Inés Belli
Dette er et manifest for den nye jazzdansen, og en hyllest til den gamle. Gjennom dette manifestet vil jeg dele min intensjon og motivasjon i arbeidet mitt med jazzestetikken, og min visjon for jazzdansens fremtid. Dette er en appell og et verktøy for utvikling og styrket ambisjon i arbeidet med jazzdans. Last ned hele artikkelen HER
av Sindre Jacobsen
Jeg sliter med å finne ut hvem jeg er når jeg er på Scenehuset og danser. Det er vanskelig å fri meg fra Sindre fra Danseinformasjonen, som til vanlig administrerer utleie og drift av Scenehuset, til å være en som bare danser her. Nå har jeg leid Scenehuset av meg selv i en uke og avspasert fra jobben for å danse. Men så står jeg og danser mot bakveggen, og så ser jeg tape-biten på veggen og må tvinge meg selv til å ikke ta den bort.
Last ned hele artikkelen HER
av Mina Weider
Vi er opptatt av at det ikke blir begrenset til ett uttrykk, men at det er åpent for å blande ulike kunstarter i en. ‘We make great soup’ sier hun, ler og forteller at de plukket opp dette uttrykket fra Marina Abramovic da de samarbeidet med henne på et prosjekt gjennom blant annet Sidi Larbi Charkaoui. Last ned hele intervjuet fra 2018 HER
MARIE HERMO JENSEN I SAMTALE MED SOLVEIG LEINAN-HERMO OG BENTE ANDERSEN av Marie Hermo Jensen
Dette folk-tilfolk samarbeidet har skapt et klima som har båret frem ønske om videre kontakt, dialog og forståelse. Samtidig har det vokst frem en ny kultur og nye kunstuttrykk vi ikke ville hatt uten å være nettopp nysgjerrige naboer. Last ned hele artikkelen HER
av Amanda Øiestad Nilsen
Randy Martin var inne på noe da han skrev Critical Moves for 20 år siden, men konkluderingen har latt vente på seg. Postdance kan ende opp som et trendbegrep som etter hvert vil blåse forbi, men begrepet kan også være det verktøyet vi trenger for å kontekstualisere en utvidet forståelse av hva dans er. Last ned hele artikkelen HER
av Kamelia Javadi
Faktum er at jeg er kvotert inn, men jeg er født og oppvokst i Skien akkurat som Hilde, Anders og Jannicke. Som oftest går jeg ikke rundt og føler at jeg er noe annerledes enn dem, men når jeg opplever å bli forskjellsbehandlet, utsatt for rasisme eller når jeg omtrent gir opp etter x-antall jobbsøknader – da trer jeg ut av mitt eget skinn og betrakter meg selv fra utsiden. Da føler jeg meg annerledes. Last ned hele artikkelen HER
av Sigrid Øvreås Svendal
Dette er en tekst om Høvik Ballett. Aldri hørt om Høvik Ballett? I så fall er du ikke alene. For det er nemlig mange som ikke kjenner til Høvik Ballett eller som vet at de var første frigruppe i Norge som baserte seg på moderne dans. Dette på tross av at de holdt på i tjue år og at etableringen av gruppa i 1969 også kan regnes som starten på det frie dansekunstfeltet.
Last ned hele artikkelen HER
av Siri Wigdel
Etter flere år med dans begynte jeg å utvikle mine egne ideer, metoder og praksis som dreide seg om mennesket i sin helhet. Da jeg flyttet til Wales i 1990 oppdaget jeg Community dance og flere likesinnede kunstnere som ønsket å arbeide på mer inkluderende måter.
Last ned hele artikkelen HER
av Karl Svantesson
Karl Svantesson har efter att ha recenserat Danseinformasjonens bok Bevegelser – Norsk dansekunst i 20 år (2016) blivit kontaktad därifrån av redaktör Sigrid Øvreås Svendal för att i en ny publikation ge ett utifrån perspektiv på danskultur i Norge. Karl tackar ja men hamnar i en återvändsgränd efter att ha insett sin begränsade kunskap inom området, svårigheten med att sammanfatta och påbörjar ett brev.
Last ned hele brevet HER