Ny premiere på nytt teater – hvordan føles det å endelig være i gang?
Det føles fantastisk! Å få muligheten til å stå på en splitter ny scene, omkranset av så mye kreativitet, talent og drivkraft er en «once in a lifetime» opplevelse.
Alle i alle avdelinger er nye, og ingen rutiner eller metoder er ferdig etablert, så det har vært veldig gøy å følge prosessen på hvordan ting har gått fra åpne spørsmål til å zoome seg inn, for så å falle på plass.
For oss som dansere føles det som et brilliant initiativ å få lov til å være ansatt, og å jobbe konsekvent over tid sammen med så mange andre dansekunstnere.
Hvordan har prosessen opp mot premiere vært?
Den har vært veldig bra. Plutselig sto vi der i et fantastisk bygg og hadde en heidundrende åpning. Vi har i stor grad fått være med å utvikle karakterer, materiale og uttrykk. Opplevelsen vår av eierskap og selvstendighet er høy. Vi har alle våre egne veier og formål i forestillingen.
Skuldrene har til tider vært høye, men kun i positiv forstand, da vi alle har hatt et stort ønske og skyhøye ambisjoner for at forestillingen skulle bli så bra og suksessrik som overhode mulig – noe vi synes vi har fått til!
Nå blir det veldig godt med litt rutine etter en veldig intens oppstartsperiode.
Hvordan har responsen fra publikum vært?
Publikum har vært elleville, og tilbakemeldingene har vært overveldende bra for både bygget, folkene og produksjonen. Det oppleves som om vi gjør noe unikt og vedvarende, noe som kjennes meningsbærende. Her bjudas det på i alle retninger fra du kommer inn karuselldøren fra gateplan til du sitter i baren etter forestillingsslutt. Helt elektrisk energi! Som scenekunstnere er det fantastisk å få den enorme responsen vi får, fra gråt til latter til gåsehud. Det varmer hjertet!
Har dere en statusrapport fra bak scenen? Er dere klare for å spille helt til sommeren?
Vi skal ikke ligge på latsiden for å si det sånn!
Teateret driver ikke bare med rene sceneproduksjoner, men gjør også events og shows – in house og eksternt, så det er nok av variasjon for å holde ting gående frem til sommeren. Når en produksjon har hatt premiere, starter prøver på en annen parallelt, noe som gir oss alle enorm vekst som utøvere. Det hjelper også veldig at det er en gøy produksjon å gjøre, med lite døtid backstage under forestillingens gang.
I krediteringen var det titulert en litt uvanlig rolle, nemlig flykaptein. Hva gjør flykapteinen deres?
Ha ha, ja. Gard er Flykaptein. Peter pan er kjent for sine kompliserte flyvninger der 3 til 5 personer har ansvaret for en flyvende kropp. Det er da opp til flykapteinen å ha et overordnet øye på at alt går som det skal, sette inn vikarer hvis noen er syke, se til at utstyret og det en skulle trengs er på plass. I vår Peter Pan har vi tre ulike flyvninger: Manuell der ensemblet har ansvaret, taktrekk som styres av tekniker og 3D flyvning. Vi skal ikke røpe for mye, en må nesten se det for å oppleve det. Ved siden av Flykaptein har vi, som de fleste produksjoner, også Dansekaptein Martha Standal og Sangkaptein Malin Skjolde. Vi sikrer i alle ledd for å opprettholde et høyt nivå på forestillingen.
Dansekunstnere:
Sindre Sten Vik
Martha Standal
Ole Kristian Tangen
Gard Hjertaas Bjørnson
Mikael Rønne
Kristian Vindenes
Sara Enger Larsen
Sigyn Åsa Sætereng
Kajsa Jacobsen
Koreograf:
Josephine Gracia