Fredrik Rütter (født 7. januar 1945) vokste opp i Bergen og oppdaget tidlig sin interesse for dans, inspirert av søsteren Inger-Johanne Rütter som også har hatt en lang karriere som danser. Begge startet sin danseutdanning ved frøknene Brynhildsens danseskole.
Rütter begynte sin profesjonelle karriere i Den Norske Operas Ballett i 1965, og ble forfremmet til solist i 1969. Han oppnådde raskt anerkjennelse og søkte også erfaring utenlands, med opphold i Grand Ballet Classique de France, New London Ballet og Cullbergballetten. Hans møte med Birgit Cullbergs moderne språk førte til viktige roller i kjente verk som Det grønne bordet av Kurt Joos og Summerspace av Merce Cunningham.
Foto: Erik Berg
Rütter huskes spesielt for sine dramatiske karakterroller, inkludert Jean i Cullbergs Frøken Julie, Eilert Løvborg i Kari Blakstads Hedda og Djevelen i André Ludwicis Historien om en soldat, som også innbrakte ham Kritikerprisen i 1980.
Hans avskjedsforestilling ved Nasjonalballetten i 1988, som pater familias i Ulf Gadds Tango Buenos Aires 1907, ble særlig rost for intensitet og dybde.
Som kunstnerisk leder for Nye Carte Blanche fra 1992 til 1995, fremmet han bruk av norske koreografer, inkludert Ina Christel Johannessen og Sølvi Edvardsen, og bidro dermed til å skape en plattform for nyskapning i den norske dansekunsten. Rütter har også medvirket i flere TV-produksjoner og filmer, i tillegg til frilansoppdrag som skuespiller og koreograf. Han har hatt innflytelse på det norske dansefeltet både gjennom sitt arbeid som kritiker, særlig i Aftenposten, og ved å sitte i flere styrer, deriblant Statens Balletthøgskole.
Gjennom en karriere som spenner over flere tiår, har Fredrik Rütter etterlatt et varig avtrykk på norsk dansekunst, både som utøver og mentor.
Tekst er skrevet ved hjelp av Store Norske Leksikon, Wikipedia og Danseinformasjonens intervju fra 2010. Alle bilder bortsett fra portrett i collage er lånt av Den Norske Opera & Ballett.
Lyst til å vite mer om Fredrik Rütter og hans historie? Hele intervjuet med Fredrik kan du se her:
Intervjuet er en del av Dansearkivet som er Norges største samling av dansehistorisk materiale fra scenedansen.