Ólafsdóttir (f. 1967) har gjennom flere tiår vært en ettertraktet danser, og allerede i 1987 representerte hun Norge i Eurovisjonens konkurranse for unge dansere. Hun har medvirket i utallige balletter og TV-balletter koreografert av Kjersti Alveberg og var en sentral danser i opprettelsen av Tigerstaden Danseteater (1984), Carte Blanche (1984) og Ingun Bjørnsgaard Prosjekt (1992). Senest i 2016 medvirket hun i forestillingen Tilføyelser koreografert av Anna Hegdahl Nordanstedt.
Sterk formidler av menneskets kompleksitet
Danseinformasjonens ærespris tildeles personer eller institusjoner som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for dansekunsten. I år går prisen til en kunstner som i særdeleshet har bergtatt både publikum og kollegaer med sin sterke sceniske tilstedeværelse og sin intelligente og reflekterte evne til å skape karakterer og roller som formidler menneskets komplekse og mangefasetterte natur.
Ólafsdóttir er utdannet ved Impro Ballettskole ved Jennifer Day (1972-78), Ballettskolen ved Den Norske Opera & Ballett (1978-84) og ved Fagerborg videregående skole (danselinjen 1982-84). Hun startet sin karriere som Lille Clara i Nøtteknekkeren ved Den Norske Opera & Ballett (1978-79) og danset senere i flere forestillinger samme sted. Hun har også medvirket i produksjoner ved Teater Ibsen, Nationaltheatret og Det Norske Teatret. I 2008 mottok hun Rolf Gammleng-prisen som deles ut til utøvende kunstnere som har gjort en fortjenstfull innsats i sceniske forestillinger.
Ærespriskomiteens begrunnelse
Ærespriskomiteen består av fem dansekunstnere, som innstiller prismottaker. Dette skriver komiteen i sin begrunnelse:
Ólafsdóttir er en modig og intelligent danser, og hun innehar en dramatisk nerve, stor kunstnerisk integritet og sterk intuisjon. Dette har ikke minst kommet tydelig til uttrykk i hennes intense og uttrykksfulle karakter i Kjersti Alvebergs «Rav» (1988), og gjennom hennes 20 år lange samarbeid med Ingun Bjørnsgaard som medskapende danser i verk som vakte stor interesse og oppmerksomhet internasjonalt.
Se begrunnelsen her:
Begrunnelsen kan også leses her
«Hennes sterke tilstedeværelse inspirerer menneskene rundt henne»
Koreograf Ingun Bjørnsgaard og Halldís Ólafsdóttir har siden opprettelsen av kompaniet Ingun Bjørnsgaard Prosjekt i 1992 hatt et nært kunstnerisk samarbeid, og Bjørnsgaard sier dette om henne:
Halldís Ólafsdóttir er en fenomenal danser med en absolutt scenisk integritet. Hun har en sjelden evne til å nå ut til publikum gjennom et nøysomt og nyansert uttrykksregister. Halldís er en stor kunstner: forskende, reflektert og modig. Jeg har vært heldig som har fått skape forestillinger sammen med henne gjennom 20 år.
Ingun Bjørnsgaard
Dansekunstner og kollega Magnus Myhr sier dette om Halldís Ólafsdóttir:
Halldis har et sterkt engasjement og store visjoner for hele dansefeltet vårt. Over mange år har hun gjennom forbundsarbeid og mange verv løftet frem og styrket dansekunstens vilkår og posisjon i Norge. Hennes faglige og kunstneriske tyngde er hennes grunnmur, og hennes sterke tilstedeværelse inspirerer menneskene rundt henne.
Magnus Myhr
Dybdeintervju med Halldís Ólafsdóttir kan sees her:
Intervjuet er hentet fra Dansearkivet – Norges største samling av dansehistorisk materiale fra den sceniske dansen.
I år vil det grunnet korona-situasjonen bli holdt en liten, lukket prisutdeling den 24. oktober 2020.
Om Danseinformasjonens ærespris
Prisen ble opprettet for å rette oppmerksomhet mot kunstarten og hedre fortjente dansekunstnere. Æresprisen deles ut til en aktør som har gjort en bemerkelsesverdig innsats for dansekunsten. Prisen deles ut for 24. gang i år og består av bronsestatuetten Narren av Nina Sundbye og et stipend på kr 25 000. Les mer om Danseinformasjonens ærespris her.
Fotokreditering to nederste bilder, f.v:
Fra forestillingen Book of Songs (2002) av Ingun Bjørnsgaard.
Fotograf: ukjent.
Halldís på Scenehuset. Fotograf: ukjent