Path Created with Sketch.

Fire spørsmål til Cynthia Kai

Cynthia Kai. Foto: John Andresen.
Cynthia Kai. Foto: John Andresen.
Dansekunstner og regissør Cynthia Kai har slått seg ned på Granavollen på Hadeland og har, sammen med flere andre kunstnere, sitt daglige arbeidsted i det nyåpnede kunstsenteret Glasslåven. Danseinformasjonen dro på lunsjvisitt og fikk servert laks på en seng av risotto, rautende kuer og oppvarmet flytende dansegulv.

Av Marianne Albers / Danseinformasjonen

Hva var det som gjorde at du valgte å slå rot her?

– Jeg hadde koreografien på forestillingen Bronsebukkene fem somre på rad her og ble glad i området, OG en viss kar – jeg møtte ”the løv of my life” her på Granavollen! Etter hvert tok prosjektleder for Glasslåven kunstsenter Randi Eek Thorsen kontakt med meg og lurte på om jeg ville involveres i prosjektet, og da var rota planta. Dette stedet, både bygningen og området, gir meg inspirasjon og fokus. Det er enklere å konsentrere seg om kunsten her, uten støyen i Oslo. Du er ikke isolert, samtidig som det er stille – og det er kanskje lettere å samarbeide med andre kunstnere her, vi er tettere på hverandre. Jeg er i kontakt med mange ulike kunstnere, og det er et pluss, et stort pluss! Bygningen og området gir meg energi, det er så mye historie her, og det er veldig inspirerende.

Studioet Høyloftet har oppvarmet flytende gulv, halm i veggene og utsikt utover Granavollens grønne enger, hva er ideen bak dette studioet?

– Ideen er at studioet først og fremst skal være et produksjons- og arbeidsrom, men vi åpner også opp for muligheten til å ha visninger her. Det er mulig å leie studioet for en billig penge, vi har gode fasiliteter, og studioet er fullt utstyrt for dans og scenekunst med dansegulv, scenemoduler, liten PA, projektor, stoler og matter. Glasslåven er også et sunt, pustende bygg bare med naturlige, diffusjonsåpne materialer. Det betyr for eksempel at vi ikke har ventilasjonsanlegg – velsignet stille! Glasslåven er nær samarbeidspartnere med Granavolden Gjæstgiveri med kafé, restaurant og overnattingsmulighet hvis man skulle trenge det. Vi har også en residensordning med utlysning en gang pr. år. Følg med på nettsiden vår www.glasslaven.no.

Glasslåven skal være et kunstsenter og drivhus for høy kvalitet og profesjonalitet, hvilke andre kunstnere holder til her?

– Det er mange ulike kunstnere som har sitt daglige arbeidsted her, blant annet glasskunstner Ulla-Mari Brantenberg, smykkekunstner Toril Bjorg, musikalartist Karin Fristad, komponist Tor Ingar Jakobsen, billedkunstnerne Marit Knarud, Mercedes Cachago, Monica Celius og Ingrid Stendal og forfatter Håkon Forfod Sønneland. Det er også omskiftende utstillinger og salg av kunst og kunsthåndtverk som produseres i Glasslåven, og i sommermånedene blir studioet gjort om til utstillingssal for kuraterte utstillinger.

Du har beveget deg fra å være utøvende dansekunstner til å arbeide som koreograf, regissør og produsent, hva jobber du med for tiden?

– I 1997 forsto jeg at kroppen ikke kunne danse mer og jeg gikk gradvis over fra å være utøvende danser til å arbeide som koreograf, regissør og produsent. Denne sesongen har jeg 5 premierer og først ut er Charles Dickens En Julefortelling på Hadeland Glassverk. Etter det er det Spellemann på taket i Hadeland kultursal med Hadeland janitsjar. Innimellom dette jobber jeg med alle prosjektene samtidig. Så er det en måneds turne hvor jeg jobber som produsent for Subjazz med forestillingen Kaboom, i samarbeid med Dansnät Sverige. Jeg er veldig stolt av å ha fått til den turneen der. Så er jeg ”altmuligperson” på en forestilling som heter Våryr som er et varieteshow hvor jeg skal være lysdesigner, kostymedesigner og scenograf. Etter det begynner jeg med prøver på forestillingen Monster in the Maze, en ny opera av Jonathan Dove som skal settes opp på Göteborgsoperan i august 2017.

Jeg elsker alt ved teatret jeg!

Litt om Glasslåven kunstsenter

Glasslåven kunstsenter ligger på Granavollen på Hadeland og åpnet våren 2016.
Den monumentale låven fra 1880-tallet er de siste årene restaurert og ombygd etter økologiske prinsipper. Den har blitt et pilotbygg der områdets bærekraft gjennom generasjoner har inspirert til framtidsrettede, miljøvennlige byggemetoder. Stall, høyloft og potetkjeller er erstattet med galleri, produksjons- og visningsrom, glasshytte og verksteder for fast og prosjektbasert leie. Kunstsenteret skal være et drivhus for høy kvalitet og profesjonalitet.

Glasslåven kunstsenter er restaurert etter økologiske prinsipper. Det vil si at naturlige materialer og miljøvennlige løsninger er valgt der det er mulig. Overskuddsvarme fra ovnen i glasshytta transformeres til vannbåren varme i hele bygget.

Les mer her www.glasslaven.no
Les mer om utleie her


Foto: Marianne Albers.